Obsah fóra Diskusne forum humanistov
Autor Správa

<  Etika humanizmu – humanistika  ~  Pozitívny humanizmus

Prezentuje humanizmus pozitívny spôsob života (čo je, nie to čo nie je)?

áno  
50%
  [ 1 ]  50%
 
áno, ale problém vidím v prezentácii  
50%
  [ 1 ]  50%
 
nie  
0%
  [ 0 ]  0%
 

Celkom hlasov : 2
svaty_certisko
Zaslal: Pi august 20, 2010 9:21 pm Odpovedať s citátom
Známejší Známejší
Založený: 01 september 2009 Príspevky: 207 Bydlisko: Slovensko
Lemmy napísal(a):

Čo o týchto ľuďoch vieš? Ale nepouži neprípustné argumentum ad hominem.
Ukáž, kde, z čoho presne vychádzaš, že si zistil, že sa stratili…


Nemusíš sa báť, nepotrebujem poukazovať argumentačne na chrakterové nedostatky.
Všetci títo ľudia sa stretávajú na fórach a sami o sebe tvoria zmes názorov, reakcí a tvrdení. Na tomto fóre sa nimi myslia jednotlivci s ateistickým názorom na svet.

O týchto ľuďoch viem toľko, že minimálne časť z ich produkcie sa zameriava smerom na popieranie existencie Boha, negativizovanie kresťanstva, odpor voči náboženstvám a cirvám, niekedy jasné názorové ataky na náboženskú vieru...
V zásade aj ja sa tu v určitom zmysle nachádzam, avšak nevyznávam absolútny ateizmus, ale podobne ako Dawkins quáziateizmus.
Strašne mi však chýba iný pól pohľadu na humanizmus. Okrem spomínaného antináboženského by mal obsahovať hodnoty aj iné a hlavne ich prezentovať v omnoho väčšom rozmere ako doteraz "antináboženstvo". Tvorbu pozitívnych hodnôt vidieť u (starých) humanisto v veľmi výrazne. Ak chceš pozri sa do encyklopédie dejín a uvidíš u veľkej škály významných osobností pojem humanista. Ale nemyslí sa tým humanista v zmysle aký sa používa pri symbole:
, ale o človeka, ktorý má v charakteristke hodnôt zahrnuté zameranie na človeka v duchu antických hodnôt. Myslí sa tým tvorba, múdrosť, napredovanie, telesná a duševná kultúra. Z tohoto vyplýva ich aktívne zameranie k životu. Odklon od náboženstva a cirkvi je len samozrejmou súčasťou. Touto témou sa zaoberali skôr filozofi s minimálne náklonnosťou k (staršiemu) humanizmu napr. Hume, Nietzche, Descartes a mnohí iní.

K (súčasným) humanistom môžem povedať, že poznám časť ich produkcie. Problém nepozitívneho pohľadu na svet je problematikou nielen slovenských humanistov, ale aj celosvetovým tejto organizácie. Na facebook mi chodí denne aspoň jeden príspevok v angličtine, ktorý v sebe nesie posolstvo odporu k náboženskému cíteniu, ale naopak na pozitívny článok, z týchto zdrojov, si musím počkať neporovnateľne dlhšie (väčšinou sa aj tak jedná v súvislosti zo spomínaným).
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
AntropologickaKonstanta
Zaslal: Ne august 22, 2010 10:36 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 12 november 2009 Príspevky: 709
svaty_certisko napísal(a):

Tak čo sa "hrabeš" do témy, ktorej nerozumieš. Bež do "Polemiky o viere a ideológii".

Aspoň si si mohol, teda, prečítať tému a nie reagovať kam ťa vietor prinesie.

Ja sa sem nehrabem a ani nereagujem kam ma vietor prinesie ale snažím sa uplatňovať hodnoty pozitívneho humanizmu medzi ktoré zarátavam aj tie vymenované Dawkinsom ako zdravý skepticizmus, dožadovanie sa dôkazov a udržiavanie si otvorenej mysle. A práve preto že som narazil na nelogické tvrdenie odporujúce zdravému rozumu aj empírii o tom že kresťanstvo by malo byť údajne brzdou rozvoja som bol nútený s otvorenou mysľou reagovať, lebo som si nevedel spomenúť na žiadny dôkaz žeby sa okolitý svet kde kresťanstvo nebolo a teda nemohol byť ním brzdený pohol výraznejšie dopredu na poli vedeckého výskumu v porovnaní s kresťanskou Európou. Teda keď sa tak nad tým zamyslím, bola to práve viera v hodnoty pozitívneho humanizmu ktorá ma sem zaviala. A medzi ne zarátavam aj Sokratov princíp:
Sokrates napísal(a):
Choď za argumentmi tam, kam ťa povedú.
Inými slovami: Zanechaj svoje vlastné predsudky a predstavy o svete a jednoducho hľadaj pravdu. Akceptuj, čo nachádzaš, a zariaď sa podľa toho.

Veď akáže by to bola výhra ak by sme namiesto kresťanstva mali niečo takéto:
Skutky apoštolov, 19. kapitola napísal(a):
24 Jeden zlatník totiž, menom Demeter, vyrábal strieborné chrámy Dianine v gréckom znení: Artemis a tým dával remeselníkom nemalý zárobok. 25 Ten si ich zvolal, aj robotníkov, ktorí pracovali pri tom, a hovoril im: Mužovia, vy viete, že z tohto remesla je náš blahobyt; 26 a teraz vidíte a počujete, že tento Pavel nielen v Efeze, ale temer po celej Ázii presvedčil a odvrátil veľmi mnohých, lebo hovorí, že bohovia rukami urobení nie sú bohovia. 27 A nielen toto nebezpečenstvo nám hrozí, ale aj to, že ani chrám veľkej Diany nebudú mať za nič a olúpia o božskú velebnosť i ju, ktorú si ctí celá Ázia a celý svet.

28 Ako to počuli, vzbĺkli hnevom a kričali: Veľká je Diana efezská! ... 33 Tu vytiahli zo zástupu Alexandra, ktorého Židia potisli dopredu. Alexander dal rukou znamenie a chcel povedať ľudu obrannú reč. 34 Ale ako poznali, že je Žid, zvolali všetci jedným hlasom, kričiac asi dve hodiny: Veľká je Diana efezská!

a dve hodiny boli schopní kričať že "veľká je Diana Efezská!"???
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: So september 11, 2010 4:20 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6889 Bydlisko: Mám.
svaty_certisko napísal(a):
Chcem sa Vás popýtať na všetky propozitívne tézy v humanizme… Taktiež by bolo vhodné tézy rozvíjať a smerovať ku konkrétnym tézam humanizmu ako takého. Viem, že mnohé bolo napísané a zverejnené, ale bolo by vhodné prezentovať pozitívne body ďalej.

Prosím v tejto téme zverejnite okrem svojich názorov aj vypovedané skutočnosti o humanizme pre humanistov, prípadne toho sa týkajúce webové linky.

Ak máme hovoriť o čomsi pozitívnom, tak pre mňa to znamená čosi kladné. Spomenul som tu knihu Etika humanizmu, kde na strane 202 Paul Kurtz píše:
Paul Kurtz napísal(a):
V mojom osobnom katalógu cností a nerestí považujem samovraždu stále za najväčší hriech proti sebe samému. Ale kto dovidí na dno ľudského zúfalstva, kto odhalí motívy vedúce k sebazničeniu? Je isté, že niektoré formy depresie sú chemického pôvodu; niektoré psychické poruchy hryzú hlboko vo vnútri človeka a nakoniec ho môžu zbaviť kontroly nad jeho činmi. Ale u tých, čo sa môžu ovládať, nevidím ani slávne ani odvážne pohnútky, keď myslia na samovraždu.

Otázka však ostáva: Má byť nezákonné pokúsiť sa o samovraždu? Myslím, že odpoveď má byť áno, keď sa pri tom môže niekomu ublížiť. Povedzme, že niekto stojí na streche World Trade Tower v New Yorku a vyzerá to tak, že skočí dolu, pričom, pravda, môže poraniť ľudí na chodníku. Máme sa pokúsiť zastaviť ho? Áno. Psychologickými a inými metódami presviedčania ho máme prehovárať, aby neskočil. Máme vypláchnuť žalúdok osobe, ktorá sa vedome otrávila? Nie je ľahké odpovedať na túto otázku, ale ja hovorím opäť áno. Nepoznáme jej motívy; ale možno ju náš citlivý prístup privedie späť do sveta a možno nám raz bude vďačná, že sme ju zachránili.

To slovo áno v tomto prípade vnímam ako ten kladný postoj u humanistu. Zastaviť ho… presviedčať ho… prehovárať ho… to sú tie kladné postoje. Aj keď nevieme vopred predvídať, ako sa zachránená osoba zachová, predsa už len tá samotná myšlienka, ktorú Kurtz napísal, znie presvedčivo, aby sme takto kladne konali: ale možno ju náš citlivý prístup privedie späť do sveta a možno nám raz bude vďačná, že sme ju zachránili.

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: St november 30, 2011 1:28 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6889 Bydlisko: Mám.
Lemmy napísal(a):
svaty_certisko napísal(a):
Aké tieto "parametre" má humanizmus?
Hovorme napríklad o dobročinnosti.

Dobročinnosť zahrnuje milotu, sympatiu, nezištnosť a súcit. Prejavom dobročinnosti je urobiť dobrý skutok, pomáhať skutkom alebo radou, byť ľudomilom, dávať dary. Je to pozitívna túžba pomáhať iným, zlepšovať ich život, rozdeľovať milodary a príspevky, zmierňovať biedu a šíriť šťastie.

Teraz čítam, ako v Česku je mizivý záujem pri dobročinnosti o vzdelávanie.

Charita je len pre bohatých, myslí si štvrtina Čechov

Praha – Štvrtina obyvateľov Českej republiky (27,6 %) nedáva peniaze na dobročinné účely, pretože si myslia, že charita je len pre darcov, ktorí majú peniaze nazvyš.

Naopak takmer dve tretiny ľudí prispievajú na dobročinné účely čiastkou do 500 korún ročne.

Pätnásť percent potom prispieva v rozmedzí od 501 do 1 000 korún, ďalších deväť percent v rozmedzí 1 001 až 2 000 korún.



Darci z radov fyzických osôb najčastejšie venujú svoje peniaze na podporu ľudí postihnutých živelnou katastrofou (87 %), handicapovaných (54 %) a detí (52 %). Na zvieratá, typicky v ZOO, prispieva takmer 17 percent ľudí.

Naopak relatívne malý záujem je o podporu seniorov (necelých 10 %), cirkví (9 %), azylových domov (5 %), záchranu ekologického systému (3,2 %) alebo vzdelávanie (2,8 %).

Podobne to môže byť aj na Slovensku. Lepšie nerobiť žiaden prieskum. Crying or Very sad

Zdroj: Aktuálně.cz

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Št január 26, 2012 3:11 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6889 Bydlisko: Mám.
Myslím, že takí ako tunajší s menom Antropologická Konštanta si zgustnú na tejto správe:

Švajčiarsky filozof chce postaviť sieť svätýň pre ateistov

Zuzana Zimmermannová napísal(a):
Sakrálna architektúra roky fascinuje väčšinu ľudí bez ohľadu na vierovyznanie. Švajčiarsky filozof Alain de Botton sa rozhodol, že ateisti by o podobné stavby nemali byť ukrátení. Nedávno zverejnil koncept prvého chrámu pre neveriacich, ktorý by mal stáť v centre Londýna.

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Št január 26, 2012 3:16 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6889 Bydlisko: Mám.
De Botton sa však nechystá zostať len pri jednej stavbe. Vo Veľkej Británii by chcel vytvoriť celú sieť ateistických chrámov, v ktorých nájdu svoj pokoj a istotu aj neveriaci. Odkiaľ chce získať peniaze na budovanie svätýň a kedy začne s výstavbou zatiaľ neuviedol.

Viac: Webnoviny a www.alaindebotton.com

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Pi január 27, 2012 10:21 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6889 Bydlisko: Mám.
V kníhkupectve ALTERNATÍVA je možné kúpiť knihu NÁBOŽENSTVO PRE ATEISTOV – Bezvercov sprievodca po užitočných stránkach náboženstva.

Autor: Alain de Botton • Kniha Zlín, 2011 • Edícia: TÉMA


_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu

Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:  

Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
Strana 4 z 4
Choď na stránku Predchádzajúca  1, 2, 3, 4
Pridať novú tému

Prejdi na:  

Nemôžete pridávať nové témy do tohto fóra.
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete hlasovať v tomto fóre.