Obsah fóra Diskusne forum humanistov
Autor Správa

<  Veda a jej význam v spoločnosti  ~  Vytváranie zabijakov (killológia)

Mona
Zaslal: St január 31, 2007 6:11 pm Odpovedať s citátom
Známejší Známejší
Založený: 10 január 2007 Príspevky: 163
Zaujal ma článok v ZH č. 58/2006 Vicki Haddock: Veda ako vytvárať vrahov s odkazom na web www.killology.com.

Spomínajú sa rôzne praktiky, ako u človeka vybudovať návyk na vraždenie a podmienený reflex strieľať na iného človeka. Spomína sa napríklad streľba do pohyblivých terčov, ktoré majú podobu človeka. Čím viac presných zásahov, tým lepšia odmena vo forme bodov, dovoleniek, povýšenia a pod. V článku sa spomínajú aj iné praktiky, ktoré sa pri výcviku zabijakov používajú a nie všetky sa mi chce menovať.

Mňa v súvislosti s tým napadla trochu paranoidná otázka. Akú úlohu zohrávajú v procese vytvárania zabijakov tak početné a medzi mládežou obľúbené bojové počítačové hry, ktoré už ani nepôsobia dojmom hry, ale trenažéra (verné kópie zbraní, prostredia, fyzikálnych javov, krv)? Alebo zhustené vysielanie brutálnych bojových (vojnových) filmov (poväčšinou americkej produkcie)?

Nestanú sa z detí, odchovaných na takýchto "hrách" a filmoch v dospelosti ľahšie ľudia, ktorí nebudú mať odpor voči zabíjaniu? Nie je to náhodou súčasť plánu? Veď väčšina z tých brutalít je dovážaná z USA, teda z krajiny, ktorá sa netají svojimi plánmi na vojenskú expanziu na východ. A z krajiny, z ktorej občas prenikajú šokujúce informácie o streľbe medzi deťmi na školách.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: St január 31, 2007 7:03 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 7149 Bydlisko: Mám.
Neviem. Ale môžem povedať, že aj moje deti hrajú bojové hry na počítači (napr. Counter Strike). Takým hrám sa hovorí: strieľačky.

Neviem posúdiť obavy, ale v podobnej (prípadne nepodobnej, nechce sa mi o detailoch polemizovať) situácii boli kedysi poslucháči heavy metalovej hudby. Jej, to bolo obáv, a rôznych výstrah! A nič!

Pri hrách to môže byť rovnaké. Dnes sa hrajú, ale či sa to prenesie aj do dospelosti vo forme ozajstného násilia, to neviem posúdiť. Má niekto nejakú skúsenosť s počítačovými hrami, na ktorú by chcel upozorniť?

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: So február 24, 2007 11:45 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 7149 Bydlisko: Mám.
Na Žena.sk je článok s názvom Deti a počítačové hry. Prečítať si ho môžu len tí, čo sú zaregistrovaní na Centrum.sk, tak som ho tu celý skopíroval. Podľa článku odborníci odporúčajú nanajvýš polhodinu na hranie počítačových hier. V porovnaní s bežným surfovaním dospelých po diskusných fórach, či rozhovorov pomocou softvéra ako je ICQ, sa mi zdá, že sa deťom dosť krivdí.

Deti a počítačové hry.

Streda | 24. 1. 2007

Deti by sa hraniu počítačových hier mali venovať len obmedzenú dobu. Je dôležité, aby im nenahradzovalo bežný život, zhodujú sa odborníci. Podľa psychológa Jeronýma Klimeša sú však počítačové hry stále novým fenoménom, ktorý bude možné experimentálne vyhodnotiť až po dlhodobom skúmaní.

Maximálne pol hodiny

"Sledujeme ho veľmi krátku dobu, nejakých 15 rokov. Následkom je, že poriadne nevieme, čo to robí s psychikou človeka, pretože nemáme dlhodobé sledovanie. Aby sme mali istotu, tak potrebujeme minimálne 50 rokov. Stačí sa pozrieť na televíziu, ktorú máme 50 rokov. Stále nie je ešte úplne jasné, ako to na deti pôsobí. Nie sme si tiež istí, ako ju kontrolovať, aby deťom neubližovala. Chýbajú experimentálne dáta založené na pozorovaní tisícok detí. Jedna časť by hrala, druhá by nehrala," povedal Klimeš.

Podľa Klimeša počítačové hry nemôžu nahradiť skutočný život. "Hry nás vťahujú do nejakého deja, ale dávajú ho oslabenejšie, než keby bol v realite. Samozrejme je pre dieťa pekné, že kliká myš na počítači. My by sme ale viac potrebovali, aby si to puzzle, ktoré môže hrať na počítači, skladalo z papiera. Zapojuje tu všetkých desať prstov a ďalšie veci, na počítači používa len tú myš. Keď si chlapec bystrí zrak a postreh na počítačovej hre, tak to je síce výhoda, ale zároveň nevyužíva nohy a nebehá. Keď ho pošleme do tábora, tak tam využíva úplne všetko. Napríklad chodenie, zvládanie strachu alebo kooperáciu s reálnymi ľuďmi," povedal.

Deti by v "umelom" svete počítačov nemali tráviť príliš mnoho času. Klimeš odporúča maximálne pol hodiny denne.

Chybné knihy

Denisa Keraová z Inštitútu informačných štúdií Karlovej Univerzity sa však nedomnieva, že by počítače ochudobňovali deti o sociálny kontakt. "Počítače nás nespasia, ale tiež nás nezničia. Už v 19. storočí sa tvrdilo, že romány a dlhé čítanie odvádza dušičky do cudzieho sveta," uviedla.

Podľa detskej psychologičky Kateřiny Brejchovej záleží na tom, ako staré je dieťa, ktoré sa na počítači hrá, a tiež na tom, akej hre sa venuje. "Vždy záleží na viacerých faktoroch. Nedá sa povedať, že dieťa hrajúce agresívnu hru bude mať menej empatie voči ostatným. Podieľa sa na tom tiež rodinné prostredie. Dôležité tiež je, aké má dieťa postavenie v kolektíve," povedala. Keď má dieťa dostatok iných aktivít, tak podľa jej názoru neprekáža, že sa denne hodinu alebo pol hodiny hrá.

Vyberte si tu svoju

Na trhu je mnoho druhov počítačových hier. Napríklad takzvané RPG (Role Playing Games), kedy hráč ovláda svoju postavu určitej rasy a určitého povolania, charakterizovanú vlastnosťami vyjadrenými číselnými hodnotami, ktoré sa vývojom hry môžu zlepšovať. Legendou tohto žánru je napríklad dielo z prostredia hviezdnych vojen Star Wars: Knights of the Old Republic.

Známym zástupcom akčných 3D hier je Doom z roku 1993, v ktorom sa hráč stane "mariňákom" na Marse a má za úlohu zabíjať obludy a nemŕtvych ľudí. Krvou pritom rozhodne nešetrí. Na niektoré monštrá je potrebné vziať i motorovú pílu.

Medzi športové hry a automobilové simulátory patrí mimo iných diela zo série Need for Speed.

Autor: ČTK/bad

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Mona
Zaslal: Ut február 27, 2007 12:54 pm Odpovedať s citátom
Známejší Známejší
Založený: 10 január 2007 Príspevky: 163
Dospelým sa určite nekrivdí. Zrejme je rozdiel medzi tým diskutovať na fóre pol dňa a pol dňa naháňať nemŕtvych s motorovou pílou.

Máš deti, tak to vyskúšaj. Laughing
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ut február 27, 2007 1:06 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 7149 Bydlisko: Mám.
Mona napísal(a):
Máš deti, tak to vyskúšaj.
Moje deti to majú vyskúšané. Hrajú Counter Strike.

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Mona
Zaslal: Ut február 27, 2007 1:30 pm Odpovedať s citátom
Známejší Známejší
Založený: 10 január 2007 Príspevky: 163
Však dočkaj, ešte nie sú dospelé. Laughing
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
NittaSajury
Zaslal: Ut február 27, 2007 1:35 pm Odpovedať s citátom
Nový Nový
Založený: 27 január 2007 Príspevky: 13
Deckam sa velmi krivdi. Poznam chalanov ktory hravaju strielacky, krvave hry, vseliake totalne brutalnosti, ale su to mierumilovny ludia. Vyburia sa v hrach... Navyse to clovek berie ako hru, nie ako skutocnost, co sa teda niekedy o televizii povedat neda. Televizia a filmy casto podstrkuju ludom nazory, pohlady na svet a ludia ich nevedomky preberaju.

A asi je aj lahsie hodit vsetko na pocitacove hry a potom ich deckam zakazat ako sa s problemami naozaj zaoberat a riesit ich. Rolling Eyes

_________________
Zo mna nemusite mat strach. Naozaj.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Mona
Zaslal: Ut február 27, 2007 2:56 pm Odpovedať s citátom
Známejší Známejší
Založený: 10 január 2007 Príspevky: 163
Zrejme záleží aj od veku deťaťa. Moja známa pracovala ako vychovávateľka v MŠ a spomínala si na to, ako sa malí predškoláci surovo (tuším tam bola aj krv) mlátili, keď sa "hrali" na Pokémonov.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
mint
Zaslal: Ut február 27, 2007 3:37 pm Odpovedať s citátom
Nový Nový
Založený: 29 január 2007 Príspevky: 40 Bydlisko: blavakovo
ja poznam dvojicky co podkopli staremu otcovi bakulku, hadzali do neho kamene s pokrikom: "Schreder musi umriet!" kreslena rozpravka /?/ o Ninja korytnackach.

ja som vyrastala na rozpravke O pernikovej chalupke. vedela som ju naspamat takze rodicia nemohli ani preskakovat strany ked ju citali.
Aj napriek nie prave humaenmu cinu Janka a Marienky to na mne nezanechalo "stopu". najskor to bude zodpovednym pristupom mojich rodicov k vychove. Wink

_________________
Aj krátky čas života je dostatočne dlhý na dobrý a čestný život.
(Cicero)
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
NittaSajury
Zaslal: Ut február 27, 2007 6:05 pm Odpovedať s citátom
Nový Nový
Založený: 27 január 2007 Príspevky: 13
No decka su niekedy ako sialene. Napr. aj to ako maju vo zvyku sa tocit na mobil ked sa mlatia. Moji spoluziaci to robia tiez. Je to hotovi trend na skolach.
.
Ja som mala rada rozpravky o princeznach, ktore sa vzdy skoncili dobre... Alebo Ezopove bajky. Ale zeby som bola milucka princeznicka, ktora sa spolieha na "princov" a vzdy sa pouci zo svojich chyb, to fakt nemozem povedat... Twisted Evil

_________________
Zo mna nemusite mat strach. Naozaj.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Mona
Zaslal: Ut február 27, 2007 6:52 pm Odpovedať s citátom
Známejší Známejší
Založený: 10 január 2007 Príspevky: 163
mint napísal(a):
ja som vyrastala na rozpravke O pernikovej chalupke. vedela som ju naspamat takze rodicia nemohli ani preskakovat strany ked ju citali.
Aj napriek nie prave humaenmu cinu Janka a Marienky to na mne nezanechalo "stopu". najskor to bude zodpovednym pristupom mojich rodicov k vychove. Wink


Pri Jankovi a Marienke predsa nejde o to, hodiť ježibabu do pece. Tá rozprávka, v časoch, kedy vznikla, mala zabrániť deťom túlať sa po lesoch, lebo tam na nich číhalo veľa nebezpečia. Okrem toho učí deti, že nie každému, kto k nim pekne prehovára a núka ich sladkosťami, môžu dôverovať.

Ale povedz mi, o čo ide v Pokémonoch? Čo si z rozprávok podobného typu môže odniesť dieťa okrem bitky?
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ut február 27, 2007 8:20 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 7149 Bydlisko: Mám.
mint napísal(a):
Poznám dvojičky, čo podkopali starému otcovi bakuľku, hádzali do neho kamene s pokrikom: "Schreder musi umriet!" Kreslená rozprávka /?/ o Ninja korytnačkách.
A deti vyrastú...a hľa...aj v dospelosti budú kričať: "Gerhard Schröder musí zomrieť!" Hej, asi niektoré rozprávky majú zlý vplyv. Normálne som dostal strach. Idem si zahrať Counter Strike, či tam nenájdem niečo škodlivé. Rolling Eyes

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
mint
Zaslal: St február 28, 2007 4:07 pm Odpovedať s citátom
Nový Nový
Založený: 29 január 2007 Príspevky: 40 Bydlisko: blavakovo
Citácia:
o čo ide v Pokémonoch?


zistovala som az som vygooglila: chovat pokemonov a trenovat na boj Laughing , na sutaz o nejelegantnejsi utok pokemona.

nasla som zaujimavost: 16. december 1997: V tento deň išla v Japonsku premiéra epizódy Dennou Senshi Porygon, v ktorej sa objavili scény vyvolávajúce epileptické záchvaty. 685 detí zostalo ležať v nemocnici po zhliadnutí tejto epizódy. Vo zvyšnom svete bola časť samozrejme zakázaná.
In this particular episode, there were bright explosions with rapidly-alternating blue and red color patterns.It was determined in subsequent research that these strobing light effects cause some individuals to have epileptic seizures, even if they haven't had any previous history of epilepsy.uf!
a dokonca to bolo parodovane "Chinpokomon" Laughing tu kocim moje patranie.

_________________
Aj krátky čas života je dostatočne dlhý na dobrý a čestný život.
(Cicero)
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
Mona
Zaslal: Št marec 01, 2007 12:53 pm Odpovedať s citátom
Známejší Známejší
Založený: 10 január 2007 Príspevky: 163
mint napísal(a):

nasla som zaujimavost: 16. december 1997: V tento deň išla v Japonsku premiéra epizódy Dennou Senshi Porygon, v ktorej sa objavili scény vyvolávajúce epileptické záchvaty. 685 detí zostalo ležať v nemocnici po zhliadnutí tejto epizódy. Vo zvyšnom svete bola časť samozrejme zakázaná.

Hej, viem. Z tejto udalosti si robili srandu v jednom diele Simpsonovcov. Wink
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: So marec 10, 2007 11:58 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 7149 Bydlisko: Mám.
Počítačové hry sú veľmi nebezpečné. Laughing O tom sa môžete priamo presvedčiť z ukážky, ktorá sa dá pozrieť aj priamo vo Windows Media Player. Ide o záznam, ktorý paroduje medzi deťmi obľúbenú hru Grand Theft Auto San Andreas od spoločnosti Rockstar Games. Prajem vám pri pozeraní ukážky príjemný, nerušený, kultúrny a estetický zážitok. Wink

Odporúčam najmä tým, ktorí nie sú v obraze...t. j. nevedia, aké hry hrávajú ich deti za počítačom.

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu

Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:  

Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 2
Choď na stránku 1, 2  Ďalšia
Pridať novú tému

Prejdi na:  

Nemôžete pridávať nové témy do tohto fóra.
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete hlasovať v tomto fóre.