Obsah fóra Diskusne forum humanistov
Autor Správa

<  Etika humanizmu – humanistika  ~  Humanistická etická výchova

AntropologickaKonstanta
Zaslal: So február 12, 2011 11:19 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 12 november 2009 Príspevky: 709
Rudolf Dovičín napísal(a):
Neviem o akách dogmách a zázrakoch to kecáš.

Dve tam boli nepriamo spomenuté. Začnem tmavou energiou.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Po apríl 25, 2011 1:30 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5821 Bydlisko: Mám.
Dobrý príklad sekulárneho svetonázoru
Št apríl 22, 2010 11:19 am som napísal(a):
Článok v Zošitoch humanistov o význame slova humanizmus. Wink

Vyberám z článku:
Andrew Copson napísal(a):
Rada pre náboženskú výchovu Anglicka a Walesu vyhlásila, že pre náboženskú výchovu je veľmi dôležité zaoberať sa s humanizmom, aby sa deti naučili, že existuje veľa ľudí, ktorí na veľké životné otázky dávajú humanistické, nie náboženské, odpovede. Keby sa to nestalo, dávala by náboženská výchova falošný obraz o skutočnosti presvedčení v modernom svete. Učiť v náboženskej výchove o humanizme je dobrý spôsob ako žiakov oboznámiť s presvedčeniami a hodnotami nereligióznych ľudí.

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Po apríl 25, 2011 1:40 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5821 Bydlisko: Mám.
Jürgen Gerdes napísal(a):
Humanistov spája v prvom rade určitý spôsob myslenia. Niet nijakého tabu, všetky otázky sú dovolené. K tomu patrí aj spôsob, ako sa zaobchádza s otázkami, na ktoré momentálne ešte niet odpovede.


Viac: Hodnoty a ideály pre modernú sekulárnu spoločnosť

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ne máj 01, 2011 5:47 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5821 Bydlisko: Mám.
Mike Werner napísal(a):
Zdá sa, že my neteisti máme veľa mien – ateisti, sekularisti, voľnomyšlienkari, humanisti, sekulárni humanisti, racionalisti, agnostici atď.

Oplatí sa prečítať. Dobrý, aktuálny článok. Wink

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
gonadom
Zaslal: Št máj 05, 2011 3:14 pm Odpovedať s citátom
Nový Nový
Založený: 05 máj 2011 Príspevky: 5
Ahoj,

Citácia:
...Dnešných humanistov charakterizujú tri komponenty:
1,Zásadné svetonázorové stanoviská:
- vysvetľovanie sveta bez Boha


Ked to dobre chapem, veriaci clovek nemoze byt humanistom? ee... Nemal by ten pojem suvisiet s vyznamom pojmu - humanny?
Nejde tu skor o otazky suhlasu s ludskym postojom k svetu (okolo seba)? ... A samozrejme o vyjasnenie si tych otazok v podstate samej.

Vadi mi (na tom clanku) to, ze sa pojem humanizmu vymedzil voci nabozenskej viere ... co mi pride pikantne, nakolko postava Jezisa, splna atributy ludskosti. Potom to vyzera, na predefinovanie pojmu humanizmu, smerom od taziska postaveneho na ludskosti - smerom ku comu???

Nie som zastancom, vytvarania novych vykladov starych pojmov ... skor by som za vytvorenie novych pojmov ..., aby nedochadzalo k potrebe individualnych vykladovych slovnikov.

Citácia:
... vedeckosť ... Politicko-spoločenské požiadavky...



To je sranda? ... vyzera to, ze tu niekto napisal politicky manifest ...kde podavaju prihlasky do strany? ee...
-Vedeckost? ... toto dielko spichol nejaky ateista, najskor ... humanistom moze byt iba vzdelany clovek? Joj, nie uz som pochopil - staci ked uveri tym vedcom ... co mi to len pripomina(ze by nabozenstvo v slepej viere?) Wink
-Ak sa prehlasime za humanistov, je jedno ci nas bude sediet za stolom 5, ci 15 ... to predsa nie je dovod, robit z humanizmu politiku - politicky program

Cely problem tohto postoja (prezentovaneho v tom prispevku), vidim v tom - ze sa tam nerozlisuje pricina a nasledok...pokial sa to takto uvadza, je z toho opat(ako v pripade nabozenstiev) - litania na nabiflovanie.


btw.ozvem sa az o tyzden
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
scirocco
Zaslal: Št máj 05, 2011 4:43 pm Odpovedať s citátom
Známejší Známejší
Založený: 12 január 2007 Príspevky: 194 Bydlisko: BA
Ahoj Gonadom. Si ty ten Gonadom čo diskutoval pred rokmi na Adamovom fóre? Ak áno, rád ťa zasa vidím. Smile

Inak veriaci skutočne nemôže byť humanista. Veriaci má na prvom mieste boha. Humanista by tam mal mať človeka. To je spor.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Št máj 05, 2011 6:03 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5821 Bydlisko: Mám.
gonadom napísal(a):
Cely problem tohto postoja (prezentovaneho v tom prispevku), vidim v tom - ze sa tam nerozlisuje…

Ľudí podľa toho, aké majú názory, môžeme zaradiť do dvoch základných svetonázorových skupín.

Pre jednu skupinu je charakteristickou črtou odvolávanie sa na ľudské poznatky, na ľudské vedomosti.

Pre druhú skupinu je charakteristickou črtou odvolávanie sa na boha, božie zákony, božie zjavenia, na knihy inšpirované bohom (korán, biblia, talmud).

Rozdiel medzi týmito svetonázorovými skupinami:

Prvá: humanizmus

human = človek

human- v zloženinách prvá časť s významom človek, ľudský

Humanizmus je svetonázor založený na ľudskom poznaní. Už zo samotného koreňa slova vyplýva, že ide o svetonázor, pri ktorom sa autorstvo týchto názorov priznáva ľuďom.

Druhá: teizmus

teo = boh

teo- v zloženinách prvá časť s významom boh, boží

Teizmus je svetonázor, ktorý sa odvoláva na niečo nadprirodzené.

Teizmus je svetonázor uznávajúci existenciu boha (to je ten nadprirodzený prvok v ich názoroch).

Humanizmus je svetonázor, ktorý pochádza od ľudí, je zameraný na to, čo je charakteristicky ľudské a nie na to, čo je charakteristicky nadprirodzené (božie, božské), čo patrí človeku a nie, čo patrí čomusi mimo prírody. Napríklad tak ako je vysvetľovaný v publikáciách z edície K teórii a praxi humanistickej výchovy alebo v knihe o etike humanizmu.

Pre humanizmus sú charakteristické vysvetľovania pomocou prirodzených čŕt (najčastejšie ide o vedu), a pre teizmus sú charakteristické vysvetľovania pomocou nadprirodzených čŕt (nielen boh, ale aj povedzme rôzni anjeli, a iné nadprirodzené bytosti).

Teisti sa odvolávajú na božie zjavenie, humanisti sa odvolávajú na ľudské poznanie.

Napríklad, ak si len zoberieme krátku ale zato výstižnú definíciu humanizmu, že je to „…názor alebo spôsob života, zameraný na ľudské záujmy a hodnoty, predovšetkým filozofia, ktorá spravidla odmieta supernaturalizmus (vieru v nadprirodzeno) a zdôrazňuje dôstojnosť jednotlivca, ako aj hodnotu a schopnosť sebarealizácie človeka na základe vlastného rozumu“ (Merriam Webster Dictionary), tak ten rozdiel oproti teizmu, ktorý narába so supernaturalizmom (vierou v nadprirodzeno), je zreteľný.

Pre humanistu je človek súčasťou prírody. Pre teistu je síce človek súčasťou prírody, ale príroda je stvorená čímsi nadprirodzeným (bohom), takže pre teistu platí v jeho svetonázore ešte navyše prvok supernaturalizmu (viery v nadprirodzeno).

Oxford Companion to Philosophy o humanizme napísal(a):
„…chápať prírodný svet a osud človeka na podklade rozumu, v protiklade k zjaveniu či náboženskej autorite tak položiť aj základy morálnosti. Humanistická etika sa pozná podľa toho, že cieľ morálnej akcie vidí skôr v blahu ľudstva ako v plnení božej vôle.“

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
gonadom
Zaslal: Pi máj 13, 2011 1:07 pm Odpovedať s citátom
Nový Nový
Založený: 05 máj 2011 Príspevky: 5
ahoj scirocco,

Citácia:
Ahoj Gonadom. Si ty ten Gonadom čo diskutoval pred rokmi na Adamovom fóre? Ak áno, rád ťa zasa vidím.


dakujem, ano som to stále ja.

Citácia:
Veriaci má na prvom mieste boha. Humanista by tam mal mať človeka.


To je fraza, ktora sa da vysvetlit na viacero sposobov. Co to znamena: „mat nieco(niekoho) na prvom mieste?“
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
gonadom
Zaslal: Pi máj 13, 2011 1:47 pm Odpovedať s citátom
Nový Nový
Založený: 05 máj 2011 Príspevky: 5
ahoj lemmy,

Citácia:
Humanizmus je svetonázor založený na ľudskom poznaní. Už zo samotného koreňa slova vyplýva, že ide o svetonázor, pri ktorom sa autorstvo týchto názorov priznáva ľuďom.


Kdeze, to si urobil nejaku tretostupnovu implikaciu. Ak sa vyskytuje nejake vyznamove slovo(resp.vyznam o sebe) v koreni ineho slova, znamena to „iba“ to, ze nove slovo s tymto korenovym vyznamom suvisi a nejakym sposobom ho modifikuje. Teraz ide o to, akym sposobom(tj.ako vyzera to nejako).

Bohuzial, Ty si vytvoril implikaciu z implikacie, prvotnej moznej implikacie..., predsa vyskyt korenoveho vyznamu (ludsky, cloveci), nehovori nic o tom, ze ta ludskost(clovecost) je zdrojom nejakeho poznania v nejakom svetonazorovom prude. Na to trebalo s tym korenovym vyznamom este hodne popracovat (ako inak, trochu sugestivne a tendencne, aby to vyslo tak jako Ty chces)

Vies co sa hovori? ... Co sa babe chcelo, to sa babe prisnilo... Wink

Citácia:
Humanizmus je svetonázor, ktorý pochádza od ľudí...

Samozrejme, aj nabozenstvo pochadza od ludi... To je celkom vtipne, lebo som necakal, ze to treba Tebe(ako neveriacemu v Boha) prizvukovat...

Citácia:
...názor alebo spôsob života, zameraný na ľudské záujmy a hodnoty, predovšetkým filozofia, ktorá spravidla odmieta supernaturalizmus (vieru v nadprirodzeno)


Hlavne si vsimni toho slovicka spravidla Wink ... a nemysli si, ze iba slovickarim.Dolezite je to, ze nemozno vylucit v BOha veriacich jednotlivcov(niektorych), z okruhu humanne mysliacich (aj konajucich) ludi.

a
Citácia:
zdôrazňuje dôstojnosť jednotlivca, ako aj hodnotu a schopnosť sebarealizácie človeka na základe vlastného rozumu“

Mam pre Teba zlu spravu: clovek sa nikdy nerealizuje na zaklade vlastneho rozumu. Opat, nicim sa nelisis od veriacich v Boha, ked takto zmyslas... Clovek sa rozhoduje vzdy v zmysle mantinelov: vonkajsich podmienok(okamzitych) ... plus ... vlastneho software. Bohuzial, ten vlastny rozum, sa nerovna ten vlastny software ... to by bol nas svet krasny ... ale nie je.

Este inak, neexistuju hrdinovia. Existuju iba podmienky, vzbudzujuce zdanie hrdinstva. Je to vec optiky.

Citácia:
Ľudí podľa toho, aké majú názory, môžeme zaradiť do dvoch základných svetonázorových skupín...Pre jednu skupinu je charakteristickou črtou odvolávanie sa na ľudské poznatky, na ľudské vedomosti.

OK, to chapem, ale preco sa ta jedna skupina ma zastitovat slovnym vyznamom: ludsky, cloveci????????? Chapes (?), Ty (a aj tie citaty inych autorov) iba deklarujes. Ale tie deklaracie, nemaju opodstatnenie. Resp. v Tvojom prispevku nevidim ich argumentacne podchytenie..., pripadne ak sa snazis o nejake zdovodnenie, pouzivas nekorektne(neexistujuce)dvoj-troj stupnove iplikacie ...coz mi zavana demagogiou.

Lemmy, mam z toho zimomriavky. Lebo nemate pravo, uzurpovet slovny zaklad humanny, pre to co proklamujete. Navyse, ja sam sa rozhodne pokladam za humanneho cloveka, a pritom stojim v opozicii dnesnej vede(presnejsie casti oficialnej vedy), Potom kde je podla Teba moje miesto? Ja nie som humanista? ...

Ja to vidim takto, je treba rozlisovat medzi slovami Humanisti a humanisti ... rozdiel je vo velkom prvom pismene. Je to rovnaky politicky trik ako s Krestanskymi politickymi stranami. Humanisti (s velkym pismenom na zaciatku), iba prevzali formu slova - nie jeho vyznam.

ahoj


Naposledy upravil gonadom dňa Pi máj 13, 2011 1:53 pm, celkom upravené 2 krát.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Pi máj 13, 2011 1:51 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5821 Bydlisko: Mám.
gonadom napísal(a):
Samozrejme, aj nabozenstvo pochadza od ludi...

S tým súhlasím, a bol by som veľmi, ale veľmi rád, keby to pochopili aj nositelia náboženských ideológií. Wink

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
gonadom
Zaslal: Pi máj 13, 2011 1:54 pm Odpovedať s citátom
Nový Nový
Založený: 05 máj 2011 Príspevky: 5
Cau lemmy, musim padat ... ozvem sa o txzden
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Po máj 16, 2011 3:34 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5821 Bydlisko: Mám.
Stephen Hawking napísal(a):
Nech je život akokoľvek zlý, vždy jestvuje niečo, čo môžete robiť a dosiahnuť v tom úspech. Kým je život, ostáva nádej.

Z pohľadu humanistiky je to dobrá myšlienka. Hawking ju vyslovil 14. júna 2006 v rozhovore pre denník People's Daily Online.
Citácia:
However bad life may seem, there is always something you can do, and succeed at. While there's life, there is hope.

Teraz ju na svojom blogu spomína Deana Hlavičková v článku Stephen Hawking: Žiadne nebo nie je, je to len rozprávka.

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Št jún 02, 2011 11:26 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5821 Bydlisko: Mám.
FI: Ozývajú sa hlasy niektorých kritikov humanizmu, že v skutočnosti sa humanisti zaujímajú len o to, čo je dobré pre ľudstvo, a že teda hľadíme na environmentálne problémy s určitým druhom surového utilitarizmu. Inými slovami, ak niektoré druhy neosožia ľuďom, sú prebytočné. Ako odpovedáte na výzvu / výčitku, že humanisti sa zaujímajú o životné prostredie len z hľadiska jeho pôsobenia na ľudské bytosti?

WILSON: Humanizmus môže obsiahnuť aj antropocentrizmus, ktorý hlása, že osud Zeme závisí od toho, čo je dobré pre ľudstvo, aj biocentrizmus, podľa ktorého je, po prvé, ľudstvo časťou veľkého živého sveta a po druhé, iné druhy majú práva, ktoré sa síce nevyrovnajú právam ľudí, ale sú hodné úvahy. Myslím, že humanizmus podáva nakoniec najrozumnejšiu základňu pre environmentálnu etiku, zameranú aj na dlhodobú bezpečnosť svetového životného prostredia aj na biodiverzitu v ňom. Príčinu vidím v tom, že aj potom, čo sme sa evolúciou vyvinuli ako osobitný druh živého sveta, ostávame naveky jeho intímnou súčasťou. Z toho vyplýva, že musíme zachovať jeho podstatnú časť v (pôvodnom) prirodzenom stave, aby sme si zabezpečili fyzikálne a psychologicky bezpečné prostredie.

FI: V poslednej kapitole Rozličnosti života naozaj voláte po novej etike a zdôrazňujete význam nového prístupu na základe naturalistického humanizmu. Čo rozumiete pod novou etikou?

WILSON: O rozvoj pojmu naturalistická etika so zameraním na životné prostredie sa snažím od uverejnenia knihy Sociobiológia v roku 1975. Rozoberal a upevňoval som aj v knihe On Human Nature (1978, = O ľudskej prirodzenosti), Biophilia (1984, = Biofília ???) a teraz v Rozličnosti života. Argumentujem v podstate takto: Ľudskú prirodzenosť pochopíme najlepšie a do najmenších detailov tak, že sa budeme považovať za produkt vývoja, pri ktorom myseľ, aj keď je to nepochybne jedinečný jav v histórii evolúcie, predsa len má biologické korene, ktorým sa dá porozumieť pri štúdiu hlbokej genetickej histórie ľudstva a našich pred-ľudských predkov. Vzťahy, ktoré medzi sebou budujeme, sa zakladajú na dlhej histórii genetickej socializácie a aj naša etika pramení v tejto hlbokej histórii. Preto musí rozumná etika brať do úvahy našu biológiu a genetickú históriu, ktoré sú oveľa komplexnejšie a ťažšie pochopiteľné, ako sa dosiaľ odhadovalo na základe tradičných postupov a morálneho uvažovania. Ak raz dávnu históriu prenikneme a lepšie pochopíme, umožní nám to objektívnejšie hodnotenie morálnych zákonníkov. Takýto naturalistický prístup, ktorý nijako nepochádza odo mňa, ale má svoje korene u vývojových biológov devätnásteho storočia, sa dá špecificky aplikovať na náš prístup k otázkam životného prostredia. Navádza nás uznať, že ľudstvo sa vyvíjalo v tesnom združení s inými formami života a má vrodené tendencie pričleňovať sa k nim, a to na základe mnohorakých estetických potešení, ktoré z toho má, a naše životné prostredie – miesta, kde žijeme a ktoré vyhľadávame – vrodene považujeme za optimálne.

Zošity humanistov, Láska k životu, Interview s E. O. Wilsonom

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: So jún 11, 2011 9:27 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5821 Bydlisko: Mám.
Nadpisom Nebo neexistuje; to je rozprávka prinášajú Zošity humanistov informáciu o rozhovore Stephena Hawkinga pre denník Guardian.
Zošity humanistov napísal(a):
V rozhovore pre denník Guardian vyjadruje kozmológ Hawking svoj názor na smrť, M-teóriu, ľudský údel a našu náhodnú existenciu. Príspevok mal 3014 komentárov.

Viera, že po smrti nás čaká nebo alebo záhrobie, je rozprávka pre ľudí, čo sa smrti boja, povedal Hawking.

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
filip
Zaslal: Ut december 13, 2011 12:50 am Odpovedať s citátom
Nový Nový
Založený: 12 január 2007 Príspevky: 25 Bydlisko: Pétržka
Mona napísal(a):
Zavedenie povinne voliteľného predmetu náboženskej výchovy na základných školách postavilo pred pedagógov, ale aj rodičov otázku, ako by mala vyzerať alternatíva tohto predmetu pre deti bez vyznania. Problematike humanistickej etickej výchovy sme sa preto rozhodli venovať širší priestor.

Zaujímavé linky na túto tému:
...

Váš názor?


Nazdárek priatelia, len som po rokoch nakukol a iba tak na úvod pripomeniem môj názor zo starého fóra z roku cca. 2004:


Názory na povinne voliteľné náboženstvo a etiku.

Nesúhlasím s názorom, že veriaci zaviedli nám neveriacim, povinné náboženstvo. Veriaci zaviedli náboženskú výchovu sami sebe. Nám neveriacim zaviedli povinnú alternatívu, etickú výchovu. Osobne si myslím, že k náboženstvu neexistuje alternatíva a teda neexistuje ani k predmetu náboženská výchova. Toto tvrdenie vyvoláva vášnivé a nekončiace diskusie a tak hneď na úvod upustím od tejto filozofickej úvahy. Zavedenie náboženskej výchovy vyvoláva aj tak ďalšie otázky.

Prečo bol k náboženskej výchove vôbec zavedený alternatívny predmet?

Nenapadá ma iná odpoveď, ako tá, že tvorcovia zákona mali obavu, že deti, alebo samotní rodičia nie sú dostatočne uvedomelí v oblasti vlastnej viery a pri povinne dobrovoľnom predmete, by mali problém zaistiť dostatočnú účasť, alebo chceli uľahčiť úlohu rodičom, aby nemuseli v tomto ohľade, s svojimi deťmi bojovať. Zaujímavé, že v takom Rakúsku, alebo v Nemecku, veriaci s týmto nemajú najmenší problém.

V týchto krajinách, je náboženská výchova dobrovoľne povinný predmet. Znamená to, že ak je dieťa určitého vyznania a náboženstvo tohto vyznania škola zabezpečuje, tak je pre dieťa povinné. Dnes sa ustupuje aj od tejto striktnej interpretácie a predmet je pre dieťa povinný, iba ak sa na neho prihlásilo. Deti bez vyznania, alebo deti s vyznaním, pre ktoré škola nedokáže zabezpečiť náboženskú výchovu, majú voľno. Býva zvykom, že ak dieťa má voľno, ale chce sa zúčastniť niektorého náboženstva, tak ho nikto nevyhadzuje, ak nevyrušuje. (Moje deti to využívali a písali si tam úlohy z iných predmetov, alebo sa zaujímali o vyučovanie.)

Na Slovensku je náboženstvo povinne voliteľný predmet, kde alternatívami sú náboženské výchovy vyznania, ktoré je škola schopná zabezpečiť a etická výchova. Deti bez vyznania sú tak povinné navštevovať niektorý z týchto predmetov a ak nechcú náboženstvo, musia navštevovať bezobsažný predmet.

Etická výchova – bezobsažný predmet.

K tomu, že etická výchova musí byť bezobsažný predmet, vedie jednoduchá logická úvaha. Ak by etická výchova, bola predmet s obsahom, ktorý dieťa potrebuje, tak ho zákonite potrebuje aj veriace dieťa. Nakoniec aj kvalifikácia potrebná na vyučovanie náboženskej alebo etickej výchovy to dokazuje.

Takže veriaci, nám neveriacim, vnútili bezobsažný predmet a to ešte z tak nízkych pohnútok, ako je obava, že deťom by sa na dobrovoľne voliteľné náboženstvo nechcelo. Ak sa vám to zdá neuveriteľné, tak tu mám ešte ďalšie vysvetlenie. Je tu ešte jedna pohnútka.
Príprava na cirkevnú daň.

Neveriaci, pod tlakom rôznych aktivít veriacich, začali volať po odluke cirkví od štátu. Časom k tomu dôjde a s tým bude nutné zaviesť cirkevnú daň, lebo odluka cirkví od štátu, je ukončenie financovania cirkví zo štátneho rozpočtu. Vzniká podobný problém, ako u náboženskej výchovy. Obava, že niektoré cirkvi, by mohli byť ohrozené odlivom veriacim, lebo týmto bude vyrúbená cirkevná daň.

Podobne, ako je to pri náboženskej výchove, v Rakúsku a v Nemecku, je cirkevná daň dobrovoľne povinná. T.j. ak je niekto členom určitej cirkvi, je povinný túto daň platiť.

Pred pár rokmi prebehol rakúskou tlačou prípad Nóra, ktorý sa zamestnal v Rakúsku. Že je veriaci, pred rakúskymi úradmi zatajil a cirkevnú daň posielal neoficiálne domov, do Nórska. Časom, príslušná cirkev v Rakúsku na to došla a milý Nór mal veľké opletačky, lebo porušil zákon.

Na Slovensku dumali naši veriaci, ako vyriešiť tento oriešok a našli riešenie v podobe alternatívnej dane. Vymysleli príspevok na kultúru. Takže neveriaci budú podporovať kultúru a veriaci si budú podporovať svoju zábavku. Lenže ide o prachy a v tomto prípade je veľmi pravdepodobné, že neveriaci nemávnu rukou nad príspevkom na kultúru a ohradia sa dôraznejšie, ako v prípade svojich detí.

Napriek tomu, že moje deti už opustili školské lavice, napriek tomu, že moje deti chodili do škôl mimo územia Slovenska, nemôžem mávnuť rukou nad účelovým a vypočítavým zavedením bezobsažného predmetu na našich školách.

Podobne som proti odluke cirkví od štátu, ak má byť spojená so zavedením nelogického príspevku na kultúru, alebo akejkoľvek inej alternatíve k cirkevnej dani.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu

Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:  

Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
Strana 5 z 9
Choď na stránku Predchádzajúca  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Ďalšia
Pridať novú tému

Prejdi na:  

Nemôžete pridávať nové témy do tohto fóra.
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete hlasovať v tomto fóre.