Obsah fóra Diskusne forum humanistov
Autor Správa

<  Etika humanizmu – humanistika  ~  Odkaz "humanizmus" na sl. Wikipédii

TvojOponent
Zaslal: Pi jún 23, 2017 12:04 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 15 jún 2012 Príspevky: 1586
Citácia:
Zejména v USA se výraz humanismus často používá v polemickém protináboženském významu. V Evropě je toto užití pojmu méně obvyklé, i když slovo v tomto smyslu užívali marxisté, ale i jiní

_________________
Ponúkol som ateistom srdce na dlani. A oni? Rozbehli sa pre príbor.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
TvojOponent
Zaslal: Pi jún 23, 2017 12:16 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 15 jún 2012 Príspevky: 1586
Citácia:
Pius II. vlastným menom Enea Silvio Piccolomini (* 18. október 1405 – † 14. august 1464) bol taliansky humanista, diplomat, od 1458 pápež. Bol to vynikajúci rečník, autor historických, geografických, pedagogických a autobiografických diel, filozofických a náboženských traktátov, básnik a dramatik.

https://sk.wikipedia.org/wiki/Pius_II.

_________________
Ponúkol som ateistom srdce na dlani. A oni? Rozbehli sa pre príbor.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
TvojOponent
Zaslal: Pi jún 23, 2017 12:18 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 15 jún 2012 Príspevky: 1586
Ale humanizmus má predsa aj iné tradície: pápež Ján Pavol II. bol veľkým obdivovateľom tomistického filozofa Jacqua Maritaina, ktorý písal knihy o kresťanskom či integrálnom humanizme. Kresťanský humanizmus bol takisto obľúbeným spojením najväčšieho slovenského katolíckeho filozofa Ladislava Hanusa.

Pojem humanizmus používa aj pápež František, v ktorého slovníku sa vyskytuje (napríklad počas utečeneckej krízy) ako synonymum pojmu ľudskosť. Prečo by sa mali katolíci tohto pojmu dobrovoľne vzdávať a vtláčať mu vyložene negatívnu konotáciu?
https://www.postoj.sk/24419/naozaj-ide-humanizmus-proti-ustave-a-krestanskym-tradiciam

_________________
Ponúkol som ateistom srdce na dlani. A oni? Rozbehli sa pre príbor.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
TvojOponent
Zaslal: Pi jún 23, 2017 12:22 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 15 jún 2012 Príspevky: 1586
Citácia:
Humanizmus je veľmi široký pojem, pod ktorým môžeme rozumieť veľa skutočností v historickom vývine ľudského myslenia, často veľmi diametrálne odlišných, s veľmi odlišným chápaním človeka.

Pápež Ján Pavol II. sa téme humanizmu venuje vo svojej apoštolskej exhortácii Christifideles laici o úlohe laikov v Cirkvi a vo svete. Hovorí v nej o našej dobe ako o „dobe humanizmov“. Hovorí, že

„niektoré z nich, ktoré sú ateistického a sekularistického razenia, vedú napokon ku paradoxu poníženia a zničenia človeka; zasa iné humanizmy ho oslavujú až ku skutočnej idolatrii; opäť iné uznávajú napokon, zodpovedajúco pravde, veľkosť a biedu človeka a vyznávajú, podporujú a požadujú jeho plnú dôstojnosť.

Znakom a ovocím týchto humanistických prúdov je rastúca potreba po účasti. Táto je bezpochyby znakom dnešného ľudstva, opravdivým „znamením doby“, ktoré dozrieva v rozličných oblastiach a v rozličných smeroch: predovšetkým medzi ženami a mládežou, a to nielen v smere rodiny a školstva, ale aj v kultúrnej, hospodárskej, sociálnej a politickej oblasti. Tak na individuálnej, ako aj na univerzálnej báze možno pozorovať potrebu byť protagonistom a v určitom zmysle tvorcom novej humanistickej kultúry“ (č. 5).

V tejto rozmanitosti humanizmov sa preto treba mať na pozore, o aký druh humanizmu ide, najmä pokiaľ ide o Národný akčný plán pre deti.


https://www.postoj.sk/24511/katolicka-cirkev-a-jej-postoj-k-humanizmu

Citácia:
Ján Pavol II. vystríha pred ponížením ľudskej dôstojnosti falošnými humanizmami, kde je v mene humanizmu človek

„vydaný napospas najponižujúcejším a najabsurdnejším formám zneužitia, ktoré ho nemilosrdne robia otrokom silnejšieho. Tento silnejší môže niesť rozličné mená: ideológia, hospodárska moc, neľudské politické systémy, vedecká technokracia, záplava masovokomunikačnými prostriedkami. Tu opäť stojíme pred zástupmi našich bratov a sestier, ktorých základné práva sa porušujú aj následkom prehnanej tolerancie a dokonca zjavnej nespravodlivosti istého občianskeho zákonodarstva: právo na život a jeho nedotknuteľnosť, právo na byt a prácu, právo na založenie rodiny a na zodpovedné rodičovstvo, právo na účasť na verejnom a politickom živote, právo na slobodu svedomia a na slobodné vyznávanie viery“ (č. 5).

V exhortácii Familiaris consortio predkladá rodinu ako centrum výchovy k pravému humanizmu:

„Veriaci – pretože žijú v takomto svete pod tlakom vykonávaným hlavne hromadnými oznamovacími prostriedkami – nie vždy vedeli a vedia sa vyhnúť nákaze, prameniacej z úpadku základných hodnôt, a stať sa akoby kritickým svedomím tejto rodinnej kultúry a aktívnymi činiteľmi pri budovaní ozajstného rodinného humanizmu“ (č. 7).

Už II. vatikánsky koncil sa venoval téme humanizmu a jeho nebezpečenstiev, keďže mnohé humanizmy sú poznačené odporom voči Bohu a náboženstvu:

„Popierať Boha alebo náboženstvo, respektíve byť voči nim ľahostajný, nie je ako v minulosti iba mimoriadnym a ojedinelým javom. Dnes sa to totiž nezriedka predstavuje ako požiadavka vedeckého pokroku alebo nového humanizmu. V mnohých krajinách sa to neprejavuje iba vo filozofických názoroch, ale v rozsiahlej miere postihuje aj literatúru, chápanie vied o človeku a dejín, ba dokonca občianske zákonodarstvo, takže mnoho ľudí to privádza do zmätku“ (Gaudium et Spes, č. 7).

Citácia:

V minulosti mnohé ateistické a proticirkevné režimy nanucovali svoje ideológie v mene humanizmu.

Veľmi dôkladne analyzoval túto tému humanizmov aj Jacques Maritain vo svojom diele „Integrálny humanizmus“ (Humanisme intégral, Paris 1936, vyšiel v českom preklade Vojtěcha Gaju s názvom „Křesťanský humanizmus“, Universum, Praha 1947).

Poukazuje v ňom na to, že „pre mnohých môže byť pravým humanizmom už samým svojím určením iba humanizmus protináboženský“, avšak v knihe chce ukázať pravý opak. Poukazuje na to, že „západný humanizmus má náboženské a „transcendentálne“ pramene, bez ktorých by bol nepochopiteľný“.

_________________
Ponúkol som ateistom srdce na dlani. A oni? Rozbehli sa pre príbor.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
TvojOponent
Zaslal: Pi jún 23, 2017 12:28 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 15 jún 2012 Príspevky: 1586
Boľšvický denník Pravda sa venovala pripomienke KBS k akémusi zákonu, ktorý nariaďuje povinnú výchovu k humanizmu:
Citácia:
Bod, proti ktorému KBS vtedy protestovala, hovorí o potrebe zapracovať do školského vzdelávacieho programu povinné témy súvisiace s multikultúrnou výchovou, výchovou v duchu humanizmu či so vzdelávaním v oblasti ľudských práv. Požiadavka konferencie napokon akceptovaná nebola.

Historici poukazujú, ako hlboko sa biskupi mýlia. Humanizmus je filozofia, ktorá hlása úctu k ľudskej osobnosti a podľa nich sa dopĺňa s kresťanstvom. Ide o postoj založený na rešpektovaní dôstojnosti, práv a potrieb človeka. Na riešenie problémov uprednostňuje racionálne argumenty pred utiekaním sa k Bohu. Zároveň odborníci upozorňujú, že nik presne nezadefinoval, čo vlastne cyrilo-metodské dedičstvo je.


Nie je to sranda, že sa ateisti smejú KBS preto, že považujú výraz humanizmus za rovnocenný s ateizmom, čo ateisti chcleli vždy a dlhodobo dosiahnuť? Very Happy
https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/431783-katolicki-biskupi-chceli-zo-skol-vytlacit-humanizmus/

_________________
Ponúkol som ateistom srdce na dlani. A oni? Rozbehli sa pre príbor.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail

Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:  

Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
Strana 2 z 2
Choď na stránku Predchádzajúca  1, 2
Pridať novú tému

Prejdi na:  

Nemôžete pridávať nové témy do tohto fóra.
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete hlasovať v tomto fóre.