Obsah fóra Diskusne forum humanistov
Autor Správa

<  Polemika o viere a ideológii  ~  Kostolný ľud

Najbližšie by som sa zaradil medzi:

chodičov  
0%
  [ 0 ]  0%
 
plničov  
0%
  [ 0 ]  0%
 
ročiacov  
0%
  [ 0 ]  0%
 
chóristov  
0%
  [ 0 ]  0%
 
kolesárov  
0%
  [ 0 ]  0%
 
občasníkov  
33%
  [ 1 ]  33%
 
živých vo viere  
0%
  [ 0 ]  0%
 
žiadnu z týchto kategórií  
66%
  [ 2 ]  66%
 

Celkom hlasov : 3
Lemmy
Zaslal: Ne august 05, 2007 7:53 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6991 Bydlisko: Mám.
Soothfinder napísal: "Podľa známeho českého psychiatra, premonštráta Maxa Kašparů, sa dá ľud z našich kostolov rozdeliť do siedmich rôzne veľkých skupín. Prečítajte si príslušné charakteristiky a pokúste sami seba zaradiť do niektorej z nich. Verím, že napriek humoristickému ladeniu nájdete pri čítaní nasledujúcich riadkov aj priestor pre vážnejšie zamyslenie sa..."

1. CHODIČI (od slova chodiť)

Je to dosť početná skupina návštevníkov kostola ktorí pravidelne každú nedeľu vstupujú do priestorov chrámu.
Väčšinou tam už majú svoje obľúbené miesto a sú nespokojní, ak im to miesto niekto obsadí. Či už v lavici, alebo pri vchode do kostola.
Pre mnohých z nich totiž platí, že čím ďalej od oltára, tým lepšie. Pokiaľ je vchod do kostola priamo oproti hlavnému oltáru, zostávajú stáť často priamo na prahu. Keď sa ich tam ocitne aspoň päť, zablokujú vchod, čo zvonka budí dojem, že kostol je nabitý do posledného miesta a ďalší sa tam už nevojdú. Pritom je kostol ešte plný voľných miest.
Chodiči sú tí, ktorí síce chodia do kostola, ale iba na svoje miesto, nanajvýš hneď vedľa. Bližšie k oltáru im to akosi nejde...
Chodia tak roky, možno desiatky rokov, mnohí prakticky ani nepristupujú ku sviatostiam. Nie že by nemohli, alebo že by im v tom bránila cirkevnoprávna prekážka. Jednoducho neprijímajú nič viac, než to miesto v kostole! Im to stačí...
Zato títo ľudia si vždy chodia po popol. Je zaujímavé porovnať, koľko ľudí ide v nedeľu po Popolcovej strede na sväté prijímanie a koľkí si idú po popol (po ten idú takmer všetci). Je to možné vysvetliť tým, že prijatie Eucharistie, na rozdiel od prijatia popola, je spojené so Sviatosťou zmierenia a s určitou úrovňou duchovného života. Je však zaujímavé, koľkokrát i ten, kto si ide len raz za rok iba po popol, má dojem, že žije bohatým duchovným životom...
Keď kňaz vysloví na konci bohoslužby nimi dlho očakávanú vetu: "Iďte v mene Božom", s radosťou a s úľavou odpovedia: "Bohu vďaka". Sú z kostola vonku prví a majú zasa týždeň pokoj. To, čo sa robí vo farnosti, ich akosi nezaujíma...

2. PLNIČI (od slova plniť si povinnosť)

Plnenie povinností nastáva tam, kde chýba láska.
Ak rodičia nemajú dostatočne radi svoje deti a nevenujú im patričnú pozornosť, musí tu nastúpiť zákon, ktorý deti chráni a im určuje rodičovské povinnosti.
Keď chradne láska medzi manželmi, začínajú sa odvolávať na plnenie si manželských povinností.
Keď už vyhorel vzťah medzi kresťanom a Ježišom, nastupuje plnenie si náboženských povinností.
Predvojnový katechizmus doslova uvádzal: "Je povinnosťou katolíckeho kresťana raz do roka sa vyspovedať a Najsvätejšiu Sviatosť prijať - najlepšie v čase veľkonočnom." Plniči sa od chodičov líšia i tým, že raz do roka si túto "povinnosť" splnia...

3. ROČIACI (od slov jedenkrát do roka)

Dav ročiakov smeruje do najbližšieho kostola najmä na vianočnú polnočnú svätú omšu - aby si ju doprial ako tradičný sentimentálny bonbónik na oslavu „bruchaplných“ sviatkov slnovratu. Ďalší dôvod na to, aby sa mohli po celý rok oháňať svojím kresťanstvom - veď boli dokonca na polnočnej a na vyzvanie dokážu zaspievať Narodil sa Kristus Pán.

4. CHÓRISTI (od slova chór)

Skupinka kostolného ľudu, ktorému už dávno nestačí oná prízemná viera v lodi kostola, a preto vystupujú nedeľu čo nedeľu bližšie k nebesiam.
Chóristi, mnohokrát opretí o zábradlie, pozorujú z vtáčej perspektívy zasadací poriadok sediacich dole. Zo slova Božieho si toho veľa nezapamätajú, ale zato presne vedia, kto v nedeľu v kostole chýbal. Od chodičov sa líšia najmä tým, že bohoslužbu trávia zásadne vo vyššej nadmorskej výške.
Istý kostolník sa pokúsil pred svätou omšou chór uzavrieť a veril, že keď sa chóristi nedostanú na chór, zaujmú miesta v lodi kostola. Mýlil sa. Tí praví chóristi odišli...

5. KOLESÁRI (od slova koleso)

Je to skupina "tiežveriacich", ktorí prakticky vôbec do kostola nechodia. Kontakt s Cirkvou majú iba dvakrát v živote a raz po smrti. A to vždy na kolesách.
V prvom prípade ich ktosi privezie na krst na kolesách kočíka. Potom ich v kostole už dlho nikto nevidí.
Druhá cesta do kostola je opäť na kolesách (osobného automobilu) - tentoraz na svadobný obrad.
Nakoniec ich čaká ešte cesta tretia - posledná - na kolesách pohrebného voza.
Kolesári a členovia ich rodiny trpia nevyvrátiteľným bludom, že sú dokonalými veriacimi. Istá žena z tejto skupiny napríklad nedávno povedala: "My sme hlboko veriaca rodina. Vlani sme nášho dedka pochovávali i s pánom farárom." Či ukladali do hrobu oboch, to už táto zbožná duša neupresnila...

6. OBČASNÍCI (od slova občas)

Sú to väčšinou ateisti, neveriaci a ľudia, ktorí do kostola nechodia zo zásady, sú však ochotní toto pravidlo za určitých podmienok občas porušiť (aj odtiaľ ich názov). Napríklad, keď je vonku veľká búrka, prietrž mračien a blízky kostol je práve otvorený... alebo keď ich náhodou požiadajú kolesári o to, aby boli krstnými rodičmi ich detí.
Potom sa pred kňazom zriekajú všetkého, čoho sa zrieknuť majú a sľubujú, čo sa sľúbiť má. Dokonca sa vyznajú i z viery ku všetkému, v čo sa v kostole veriť má...
Občas vedia, ako sa zachovať. To by však v takomto prípade mal vedieť aj kňaz...

7. ŽIVÍ VO VIERE

Zostávajúca skupina tých, ktorí naozaj a poctivo idú za Ježišom i napriek všetkým zlyhaniam na nastúpenej ceste. Hľadajú Božiu vôľu a veria nielen v Boha, ale tiež Bohu. Túžia vedieť o svojej viere viac, rásť v nej a zostať jej verní za všetkých okolností.
Milujú Cirkev i so všetkými jej problémami, trpia a radujú sa s Cirkvou.
Napriek tomu, že toto všetko je také veľmi ťažké, veria! A v tejto viere a vo vedomí spoločenstva s Bohom je ich sila i radosť...

Max Kašparů (skrátené, upravené)

Zdroj: Kostolný ľud

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
mint
Zaslal: Po august 06, 2007 4:45 pm Odpovedať s citátom
Nový Nový
Založený: 29 január 2007 Príspevky: 40 Bydlisko: blavakovo
neviem ci mne ako pohanovi prislusi sa zucasnit hlasovania...ale aspon je to dramaticke Very Happy

_________________
Aj krátky čas života je dostatočne dlhý na dobrý a čestný život.
(Cicero)
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
Mona
Zaslal: Ut august 14, 2007 5:13 pm Odpovedať s citátom
Známejší Známejší
Založený: 10 január 2007 Príspevky: 163
Kam zaradiť tohto?



V mojom Lexikóne veriacich by išlo o typického exhibicionistu:

Citácia:
Exhibicionistov nájdeme snáď v každej náboženskej obci. Sú charakteristickí tým, že výrazným spôsobom dávajú najavo svoju vieru, ktorá však nemusí byť až taká výrazná, ako samotný spôsob jej prejavu. V kostoloch obyčajne spievajú najhlasnejšie s úmyslom všetkých prekričať, kľačievajú najdlhšie, najviac sa bijú do pŕs, najhlasnejšie odriekajú modlitby a vyplazujú najdlhší jazyk, keď prijímajú. V mimo kostolnom živote svoju vieru dávajú najavo nosením rôznych charakteristických predmetov, ako napr. pátričiek na zápästí, krížikov na krku, tričiek s podobou rôznych náboženských postáv, rôznych svätých medailónov a škapuliarov v aute a pod.

_________________
www.pandorinaskrinka.sk
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
scirocco
Zaslal: Ut august 14, 2007 7:58 pm Odpovedať s citátom
Známejší Známejší
Založený: 12 január 2007 Príspevky: 194 Bydlisko: BA
dal som to na fórum bez boha ... Wink
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Pi apríl 13, 2012 9:14 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6991 Bydlisko: Mám.
Do zvončeka bez cvengotu
Novinky.cz napísal(a):
V kostole v juhošvédskom Karlshamne nemusia veriaci loviť po vreckách drobné, peňažný príspevok jednoducho zaplatia kartou.

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ut apríl 17, 2012 7:21 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6991 Bydlisko: Mám.
Jaroslav A. Polák napísal(a):
Náboženstvo nie je neškodná iracionálna kratochvíľa tak, ako ňou nie je užívanie tvrdých drog. Zatiaľ čo niektoré formy náboženstva (bahá‘í, unitári, starokatolíci, niektoré európske evanjelikálne cirkvi, liberálny judaizmus, wicca…) sú – ak ostaneme pri zvolenej analógii – občasným kultivovaným pofajčievaním ópiá s priateľmi či občasným žuvaním koky, viery, ako je evanjelikálne kresťanstvo, ortodoxný judaizmus či islam, majú deštruktívny potenciál pervitínu či cracku a to ako na osobnej, tak i na celospoločenskej úrovni. Mnoho vier sa svojim nebezpečenstvom pohybuje niekde medzi týmito pólmi. Ako zdôrazňuje Sam Harris, i umiernení veriaci sú nebezpeční, i keď, narozdiel od samovražedného atentátnika či amerického kresťanského náboženského fanatika, nie sú nebezpeční tak evidentne a bezprostredne. Problém spočíva v ich neochote postaviť sa proti fanatikom s odvolávkou na „slobodu viery“, prípadne fanatikov považujú za svojich bratov, ktorí to len trošku preháňajú so svojou horlivosťou. Neuvedomujú si pritom, zdá sa, že pokiaľ by fanatici mohli, zatočili by s nimi prakticky rovnako ako s bezvercami.

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Št máj 03, 2012 3:07 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6991 Bydlisko: Mám.
Veriaci sú vraj menej súcitní a štedrí než ateisti

Aj keď je učenie svetových náboženstiev postavené na súcite a veľkorysosti voči ostatným, veriaci sú v týchto dvoch aspektoch väčšinou horší než ateisti (neveriaci) a agnostici (tvrdia, že existencia či neexistencia akéhokoľvek boha sa nedá preukázať ani vyvrátiť). Teda minimálne v USA, kde masovo prevládajú cirkvi kresťanského náboženstva.
Citácia:
„Vzťah medzi súcitom a veľkorysosťou je silnejší u tých, ktorí sa identifikujú ako neveriaci či slabo veriaci,“ tvrdia autori experimentálneho výskumu.

Viac: Věřící jsou prý méně soucitní a štědří než ateisté

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: St máj 09, 2012 6:59 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6991 Bydlisko: Mám.
Fedor Gál napísal(a):
Súhlasím s názorom, že náboženstvá, podobne ako národy, sú kultúrne konštrukty.

Áno, národy a náboženstvá sú ľudský výmysel – jazyk, mytológia… folklór… štát, roky poroby a roky heroické, konflikty… symboly, rituály, legendy…

Každý kúsok osvojenej národnej a náboženskej identity sa nám zažral hlboko pod kožu. Tak hlboko, že sa stal našou súčasťou a súčasťou našich dejín. Našou ilúziou istoty. Honba za touto istotou zničila milióny životov.

Dalajláma svojho času povedal, že každý človek by mal aspoň raz ročne navštíviť nejakú cudziu krajinu. Vidieť, že krásne miesta sú všade, rovnako ako bieda, a že tá naša krása nie je výnimočná a tá naša bieda vlastne ani bieda nie je. Hlavne však by mal človek komunikovať s ľuďmi všakovakými a zistiť, že sú rovnakí ako my. Rovnakí a súčasne inakší, pričom tá inakosť je inšpiratívna, zaujímavá. Som si istý, že človek, ktorý aspoň raz do roka navštívi cudziu krajinu, nemôže byť nacionalista, ani náboženskí fanatik. Nacionalista a náboženský fanatik nemôže byť ani človek, ktorý národy a náboženstvá považuje za kultúrne konštrukty.

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Po júl 30, 2012 9:15 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6991 Bydlisko: Mám.
Čítam ostré vyhlásenie! Čo hovoria kresťania na takýto názor? Je čerstvý, zo 14. 7. 2012.
Vyhlásenie generálnej kapituly Kňazského bratstva sv. Pia X. napísal(a):
Proto se zdá příhodné, abychom znovu potvrdili svou víru v Římskokatolickou církev, jedinou Církev založenou Našim Pánem Ježíšem Kristem, mimo níž není ani spása, ani možnost nalézt prostředky ke spáse vedoucí; svou víru v její monarchické založení, jak si jej přál sám Náš Pán, skrze níž nejvyšší moc vlády nad univerzální Církví náleží pouze papeži, náměstku Krista na zemi; svou víru v univerzální kralování Našeho Pána Ježíše Krista, Stvořitele přirozeného i nadpřirozeného řádu, Jemuž se musí každý člověk a každá společnost podrobit.

Ide o to, že hovoria, že táto ich je jediná, pričom poznáme mnoho cirkví. Čo hovoria povedzme husiti, baptisti, a ďalší. Napríklad tu je taký zoznam: Obyvateľstvo podľa náboženského vyznania.

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu

Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:  

Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1
Pridať novú tému

Prejdi na:  

Nemôžete pridávať nové témy do tohto fóra.
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete hlasovať v tomto fóre.