Obsah fóra Diskusne forum humanistov
Autor Správa

<  Etika humanizmu – humanistika  ~  Národný Inštitút Francois Marie Voltaire

Lemmy
Zaslal: Št marec 27, 2014 2:26 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5870 Bydlisko: Mám.
Dnes uverejnili zo Zošitov humanistov č. 68 z 1. januára 2008 výber z článku Boj o myslenie detí – I., ktorý napísal Stephen Law, a do slovenčiny ho preložil Rastislav Škoda.

Archív:



Poznámka: Nechápem, prečo nenapíšu, že zdroj sú Zošity humanistov.

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Po jún 22, 2015 2:14 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5870 Bydlisko: Mám.
NIFMV napísal(a):
Za Pinocheta zmizli stovky tisíc Čiľanov, pričom viac ako štyri tisícky ich zomrelo. Viac ako päťdesiat tisíc Čiľanov bolo mučených v mene katolíckeho boha. Špinavá vojna CIA bola vedená v mnohých latinskoamerických krajinách, za pomoci a s požehnaním Vatikánu.



_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Po august 24, 2015 8:52 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5870 Bydlisko: Mám.
Ktorí ateisti si myslia, že homosexuáli sú špiny?

Priznajte sa!


_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
TvojOponent
Zaslal: Po august 31, 2015 9:06 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 15 jún 2012 Príspevky: 1500
Na ten článok nemáte dôvod byť hrdý. Je to totiž hoax.
Citujem:
PREŠOV - Okresná prokuratúra v Prešove rozhodla o kontroverznej homílii gréckokatolíckeho kňaza Rastislava Baku, ktorú pred februárovým referendom o rodine odmietol Rozhlas a televízia Slovenska odvysielať v plnom znení na Rádiu Regina. Prešovský arcibiskup ametropolita Ján Babjak informoval, že podľa okresnej prokuratúry neporušili žiadne zákony.

Arcibiskup uviedol, že v uznesení prokuratúry sa uvádza, že kňaz v homílii nahratej 14. januára v Chráme Povýšenia sv. Kríža v Prešove vo farnosti Sekčov „neporušil zákony SR ani sa nedopustil nenávisti voči žiadnej skupine ľudí“. Preto nie je dôvod na začatie trestného stíhania.

_________________
Ponúkol som ateistom srdce na dlani. A oni? Rozbehli sa pre príbor.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
Lemmy
Zaslal: Po august 31, 2015 10:19 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5870 Bydlisko: Mám.
TvojOponent napísal(a):
Na ten článok nemáte dôvod byť hrdý.

Kto nemá byť hrdý?

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: St október 21, 2015 9:50 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5870 Bydlisko: Mám.
Pôvodný kalendár Slovanov bol používaný ešte pred 300 rokmi



Aj humanisti vedia šíriť bludy. Už si konkurujú s humanistom Kasafranom. Kde na tie bludy chodia? To je tak náročné používať rozum?

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: St január 20, 2016 7:42 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5870 Bydlisko: Mám.
NIFMV zaujal článok Husitské hnutie a Slovensko, ktorý napísal Ladislav Hubenák.

Prof. JUDr. PhDr. Ladislav Hubenák, DrSc., získal ocenenie VEĽVYSLANEC HUMANIZMU v roku 2012.

Husitské hnutie a Slovensko
Zdroj: Prof. JUDr. Ladislav Hubenák, DrSc.
Dátum: 20. 1. 2015

Husitské hnutie – prvá protifeudálna revolúcia v Európe – bolo predznamenané hlbokou krízou feudálnej spoločnosti, ktorá sa prejavila predovšetkým v ekonomickej oblasti. Ideové korene husitského hnutia spočívali v kritike cirkvi, oficiálneho cirkevného učenia, ktoré bolo pre človeka 14. a 15. storočia takmer výlučným zdrojom poznania.

HUSITI NA SLOVENSKU

Husitská revolúcia zasiahla aj do osudov Slovenska a jeho obyvateľov. Hoci sa hospodárske a sociálne pomery v Uhorsku značne odlišovali od situácie v českých krajinách, predsa len aj tu došlo k ohlasu husitského hnutia. V porovnaní s ostatnými európskymi krajinami, v ktorých sa prejavil vplyv husitského hnutia (napr. Nemecko, Poľsko, Francúzsko) na Slovensku bolo pôsobenie husitstva ako protifeudálnej ideológie ovplyvnené predovšetkým národnostnou príbuznosťou obyvateľstva. Najprv to bolo ľudové kacírstvo, ktoré sa ako jedna z foriem odporu proti feudálnemu útlaku začalo opierať o husitské učenie. Husitskú ideológiu prinášali na Slovensko poslucháči pražskej Karlovej univerzity. Medzi teoreticky najvyspelejších a najaktívnejších prívržencov husitstva na Slovensku patril Ján Vavrincov z Radčíc a kňaz Lukáš z Nového Mesta nad Váhom. Prívržencami husitstva sa sčasti stali aj príslušníci nižšej šľachty, najmä však mestská chudoba v Bratislave, Trnave a Topoľčanoch. Morálny úpadok cirkvi bol aj na Slovensku očividný. Preto aj u nás nachádzali pôdu „kacírske idey", bojujúce najmä proti odpustkom, bohatstvu a svetskej moci cirkvi. Cirkev sa ho pokúšala zlomiť inkvizíciou, interdiktmi a upaľovaním. Po smrti svojho staršieho brata Václava IV. (1419) si Žigmund nárokoval aj český trón a stal sa hlavným protivníkom husitského hnutia. Uhorskí feudáli pochopili varovanie pápeža Martina V. na adresu uhorského kráľa: Husiti „po zničení práv cirkevných chcú vyvrátiť práva svetské (t. j. feudálny poriadok) a štátnu moc“. Preto boli vernými spojencami úhlavného nepriateľa husitských Čiech, svojho a nemeckého kráľa Žigmunda. Preto sa aj bandériá uhorských magnátov zúčastňovali na prvých krížových výpravách a plienení Čiech, svojho a nemeckého kráľa Žigmunda. Slovensko sa dostalo do bezprostredného susedstva husitskej revolučnej moci.

KEĎ ČESKÍ HUSITI SLOVENSKO RABOVALI

Na vpády uhorských magnátov odpovedali husiti odvetnými údermi. V posledných rokoch revolúcie sa stalo západné a severné Slovensko predmetom viacerých výprav táborských a sirotských vojsk. Husiti dobyli viacej miest a opevnených hradov, v mnohých zanechali natrvalo posádky a takmer úplne ovládli rozsiahle oblasti na západnom a severnom Slovensku. Porážka križiackej výpravy zmenila taktiku zahraničných nepriateľov husitského hnutia. Keď sa husitstvo nepodarilo vojensky zlikvidovať, bola katolícka cirkev i cisár ochotní vyjednávať a diskutovať o podmienkach zmieru s husitskými Čechmi. Prvá husitská výprava na Slovensku sa uskutočnila začiatkom roku 1428. Táborské vojská pod velením Prokopa Holého prenikli až na predmestie Bratislavy, ktoré spustošili. V nasledujúcom roku prišli husitské vojská opäť pod múry Bratislavy ako ozbrojený sprievod posolstva vedeného Prokopom Holým, aby tu s kráľom Žigmundom, uhorskými magnátmi, prelátmi a pápežským legátom rokovali o mieri a obhajovali husitskú revolučnú ideológiu a o uznaní štyroch pražských artikul. Žigmund na podmienky nepristúpil, naopak pokúsil sa pokoriť husitské Čechy ohňom a mečom. Ale všetky križiacke výpravy sa skončili zdrvujúcimi porážkami. Žigmund a jeho spojenci museli vzápätí čeliť odvetným úderom husitských vojsk. Odvtedy takmer každý rok operovali ich vozové hradby, pešie vojská a jazda táboritov i sirotkov po celom západnom i severnom Slovensku. Roku 1430 porazili pri Trnave bandériá uhorských feudálov, ktorým velil Štibor zo Štiboríc. V nasledujúcom roku vpadli sirotkovia cez Jablunkovský priesmyk a táborské vojská od Uhorského Brodu na Považie. Obidva prúdy sa spojili pri Žiline a prenikli až do Liptova, dobyli hrady v Lednici a na Likave a zanechali tam posádky. Topoľčany natrvalo obsadili počas ťaženia na jeseň 1431. Roku 1432 dobyli mestá a zanechali stále posádky v Skalici a Trnave. Na jar 1433 sa uskutočnila posledná a jedna z najväčších husitských výprav na Slovensko. Vpadli z Poľska na Spiš, dobyli Kežmarok, zmocnili sa bohatstva niektorých kláštorov a potom popod Tatry dolu Považím sa vrátili domov. Husiti vo svojich výpravách do Uhorska nikdy neprekročili Dunaj a ich pôsobenie sa obmedzilo len na územie Slovenska.

HRADY UDRŽALI

Žigmundovi a uhorským magnátom sa ani do konca husitskej revolúcie nepodarilo dobyť obsadené hrady a mestá zbraňou. Do rúk sa im dostali až roku 1435 za vysoké výkupné. Napriek tomu, že husitské posádky v slovenských mestách boli po bitke pri Lipanoch (1434) postupne zlikvidované a nastala krutá perzekúcia všetkých prívržencov husitstva, (napr. v procese proti husitom v Bratislave sa nemecký patriciát pri vytváraní nového mestského práva uzniesol na zásade, že „každého kacíra alebo husitu“ možno beztrestne zabiť), feudálom sa predsa len nepodarilo zabrániť vplyvu husitskej revolúcie. Dôkazom toho bol vznik bratríckeho hnutia. Na Slovensku však chýbali objektívne podmienky na to, aby husitstvo zapustilo hlbšie korene a stalo sa revolučnou ideológiou ľudových más – poddaných, mestskej chudoby, meštianstva a zemanov. Cirkev tu nemala ani zďaleka také hospodárskej a mocenské postavenie. Na Slovensku chýbalo mesto takého centrálneho hospodárskeho, politického a kultúrneho významu, akým bola Praha a navyše v slovenských kráľovských a banských mestách bol v prevahe nemecký živel. K tomu pristupovala aj feudálne roztrieštenosť a geografická členitosť Slovenska, ktorá obmedzovala intenzívnejší styk medzi jednotlivými oblasťami.

ÚČINKOVANIE HUSITOV NA SLOVENSKU NEMOŽNO GLORIFIKOVAŤ

Husitské výpravy na Slovensko nemali len charakter odvetných vojenských akcií, ale aj „spanilých jázd“, počas ktorých husitskí vojaci a kňazi oboznámili domáce obyvateľstvo s „božími pravdami". Husitská ideológia, ktorá vytryskla z túžob širokých ľudových más po spravodlivom spoločenskom poriadku, našla určitý ohlas medzi prostými ľuďmi na Slovensku. Napr. už roku 1428 počas prvej husitskej výpravy pred Bratislavou, dostal patriciát správu, že medzi chudobou a remeselníkmi sú tajní prívrženci husitov. S bratislavskými husitmi udržiaval neskôr spojenie aj trnavský hajtman Blažko z Borotína a s ich pomocou sa chcel roku 1433 zmocniť mesta. Najväčší ohlas a mnoho spojencov mali husiti medzi slovenskými dobrými zemanmi. Výpravy a „spanilé jazdy" na Slovensko i prítomnosť husitských posádok posilnili aj postavenie slovenskej národnosti v niektorých mestách. Z Trnavy, Skalice, Topoľčian a zo Žiliny nemecký patriciát utiekol a jeho miesta v mestských radách i jeho majetky zabrali zväčša Slováci. Aj poddaní viacerých dedín sa zmocnili majetku opusteného nemeckým patriciátom. Viaceré mestá (Skalica, Topoľčany, Žilina) a okolité zemepanské mestečká sa poslovenčili. Prítomnosť husitov na Slovensku posilnila aj protifeudálny zápas slovenského ľudu. Mnohé mestá, dediny i zemania na východnom Slovensku odmietali odvádzať cirkevné desiatky. Napriek tomu účinkovanie husitov na Slovensku nemožno glorifikovať. Vplyv husitov na Slovensku pôsobil aj neskôr, spojenie s českými krajinami sa opäť posilnilo príchodom Jána Jiskru z Brandýsa a jeho českých vojakov, a potom v období tzv. bratríckeho hnutia, keď na Slovensku ohlas husitskej revolúcie už doznieval. Za feudálnych rozbrojov, ktoré sa vyhrotili zápasom o uhorský trón po smrti Albrechta Habsburského medzi jeho manželkou Alžbetou a Vladislavom I. Jagelovským habsbursko-filská oligarchia vymenovala za košického kapitána bývalého husitského hajtmana Jána Jiskru z Brandýsa, ktorý sa opieral o tzv. Bratstvo. Príslušníci jeho bratstva boli čiastočne pôvodne husitskými bojovníkmi, ale pochádzali tiež zo slovenských ľudových vrstiev.

Jiskra mal zabezpečiť trón pre maloletého Ladislava Pohrobka. Do tohto obdobia siaha rozmach protifeudálneho bratríckeho hnutia, v ktorom na Slovensku doznieva ohlas husitskej revolúcie. Ján Jiskra síce s bratríkmi bránil vytváranie pevného centralizovaného štátu, ktorý vtedy bol nevyhnutným predpokladom úspešnej obrany proti Turkom, avšak oblasť na strednom a východnom Slovensku Jiskra ovládal svojimi vojenskými posádkami na hradoch a mestách vyše dvadsať rokov.

ČESKÍ BRATRÍCI NA SLOVENSKU REBELOVALI

Začiatky bratríckeho hnutia siahajú do obdobia, keď Ján Jiskra bol najmocnejšou vojenskou autoritou na celom Slovensku. Predmetom útokov bratríckych skupín boli predovšetkým kláštory, majetky bohatých mešťanov a feudálov. Na týchto útokoch sa často zúčastňoval aj domáci poddaný ľud a drobní zemania. Bratríci predstavovali silu 15 – 20 tisíc mužov. Keď však Ján Jiskra stratil podporu miest, ktoré sa hospodársky vyčerpali neustálymi bojmi s maďarskými feudálmi, musel sa vzdať Huňadymu. Niektorí bratríci na čele s Jiskrom vstúpili do Huňadyho čierneho vojska. Tým sa skončilo panstvo Jiskrovho bratstva na Slovensku. Bratrícke hnutie nadobudlo význam ešte raz, keď potom, čo Ján Jiskra opustil Slovensko sa na jeho čelo postavil Peter Aksamit, bývalý Jiskrov kapitán.

Stalo sa vážnou vojenskou a politickou silou v rokoch 1453 – 1458, kedy sa najostrejšie vyhranil aj jeho protifeudálny charakter. Hlavným strediskom bratríckeho hnutia sa stali východoslovenské stolice Spišská a Šarišská. Okolo roku 1458 mali v rukách 36 hradov a táborov. Na rozmach bratríckeho hnutia na Slovensku pôsobil jednak vnútropolitický rozvrat, chaos, nevyplácané žoldy, násilnosti a neznesiteľný život prostého ľudu, ktorý preto v stovkách prechádzal do bratríckych táborov. V bratstvách doznievala na Slovensku husitská revolúcia. Bratríci živili v slovenskom poddanskom ľude nenávisť proti svetským a cirkevným feudálom. Pod ich vplyvom a ochranou vypukli roku 1456 i neskôr ozbrojené nepokoje a nevoľnícke povstania, najmä na východnom Slovensku. Proti rastúcej sile bratríckych vojsk boli znesvárení uhorskí feudáli dlho úplne bezmocní. Rozhodujúcu porážku utrpeli bratríci na Turíce 1458 v bitke pri blatnom Potoku.

Archív:


_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: So marec 12, 2016 1:49 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5870 Bydlisko: Mám.
Článok z časopisu Spoločnosti Prometheus uverejnilo aj občianske združenie NIFMV

Občianske združenie NIFMV uverejnilo 11. marca 2016 na svojej stránke článok Európa antiky, renesancie a osvietenstva, ktorý napísal PhDr. Peter Prusák, CSc., bývalý vysokoškolský pedagóg.


_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ut apríl 19, 2016 1:16 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5870 Bydlisko: Mám.
O vykrádaní článkov

Keď humanisti kradnú od humanistov. Rolling Eyes

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: St jún 08, 2016 8:27 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5870 Bydlisko: Mám.
NIFMV napísal(a):
V článkoch na portály Národného Inštitútu Francoisa Marie Voltaira publikujeme aj príspevky venované inteligencii, intelektu, inteligencii dieťaťa, nadaným deťom. Teraz popíšeme niektoré charakteristické vlastnosti z rôznych uhlov pohľadu nadaného dieťaťa.

To je skvelé, lebo zjavne nadanie potrebujú. Môžu ho využiť napríklad pri skloňovaní slova portál.

V skloňovaní lokál (o čom, na čom): o portáli, na portáli.

Archív:


_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ut júl 05, 2016 10:23 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5870 Bydlisko: Mám.
NIFMV napísal(a):
Kristus bol anarchista, ktorý mal úspech. To je všetko.
Fridrich Nietzsche

Ani meno mu nevedia poriadne napísať. (Friedrich Nietzsche)

Archív:


_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
TvojOponent
Zaslal: Ut júl 05, 2016 11:32 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 15 jún 2012 Príspevky: 1500
Prečo nemáte radi NIFMV? Sú to na Váš vkus príliš pravicoví sekulárni humanisti? Very Happy

_________________
Ponúkol som ateistom srdce na dlani. A oni? Rozbehli sa pre príbor.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
Lemmy
Zaslal: Ut júl 05, 2016 11:50 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5870 Bydlisko: Mám.
TvojOponent napísal(a):
Prečo nemáte radi NIFMV? Sú to na Váš vkus príliš pravicoví sekulárni humanisti? Very Happy

To nie je o radi a neradi, ale o tom, že nacisti by mali dodržiavať „grammar nazi“.

Pravičiar, liberál, antikomunista, antifašista, antinacista Scirocco tvrdí, že ideológie ako komunizmus a fašizmus (nacizmus) sú ľavicové.

Archív:


_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
TvojOponent
Zaslal: Ut júl 05, 2016 8:06 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 15 jún 2012 Príspevky: 1500
Žijeme v hybridnej dobe. Delenie na pravicu a ľavicu prestáva dávať zmysel. Treba jasne popisovať chrakteristiky.
Vy ste inak ako definovateľný?

_________________
Ponúkol som ateistom srdce na dlani. A oni? Rozbehli sa pre príbor.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mail
Lemmy
Zaslal: Št júl 21, 2016 12:18 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 5870 Bydlisko: Mám.
Hitler a jeho stúpenci odhalili svoje kresťanstvo
Dr. paedag. Vladimír Šotter napísal(a):
Hitler a jeho stúpenci odhalili svoje kresťanstvo vo svojich prejavoch a proklamáciách

Nasledujúci text obsahuje niekoľko citácií Hitlera a jeho stúpencov – nacistických sympatizantov a ako kresťanstvo tvárnilo a ovplyvnilo ich vieru. Väčšina Hitlerových stúpencov, spolu s väčšinou nemeckých občanov boli vychovaní ako kresťania, a sami seba sa nimi aj cítili a prezentovali.

Hitlerovci sa snažili dať nacistický výraz kresťanstvu v rámci „politickom“, len aby ovplyvňovali masy. Títo nacisti plne verili v ich náboženstvo nie menej, ako to robia konzervatívni kresťanskí politici Spojených štátov.

V skutočnosti, žiadni z nacistov, ktorí proklamovali pozitívny postoj voči kresťanstvu na verejnosti, neodhalili seba ako antikresťanov v súkromí.

…od najútlejšej tvorby nacistickej strany a po celú dobu jej existencie, Hitler vyjadroval svoju kresťanskú podporu nemeckým občanom a vojakom.

Adolf Hitler v prejave v Passau 27. októbra 1928: „My netolerujeme nikoho v našich radoch, ktorí útočia na myšlienky kresťanstva… v skutočnosti naše hnutie je kresťanské. Sme naplnení túžbou katolíkov a protestantov.“

Archív:


_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu

Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:  

Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
Strana 2 z 3
Choď na stránku Predchádzajúca  1, 2, 3  Ďalšia
Pridať novú tému

Prejdi na:  

Nemôžete pridávať nové témy do tohto fóra.
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete hlasovať v tomto fóre.