Obsah fóra Diskusne forum humanistov
Autor Správa

<  Polemika o viere a ideológii  ~  Odluka cirkví od štátu

Lemmy
Zaslal: St júl 04, 2012 10:41 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6658 Bydlisko: Mám.
Náboženstvo vo verejnom živote na Slovensku



Na Slovensku došlo počas posledných sto rokov k vystriedaniu viacerých politických režimov, z ktorých každý inak pristupoval k náboženstvu a cirkvi mali v rôznych týchto režimoch iné možnosti, ako byť súčasťou verejného a politického života na Slovensku. Dominantné boli dve tendencie. Od vzniku ČSR v roku 1918 to bola snaha oddeliť štát od náboženstva a vytvoriť sekulárny charakter štátu. Druhou tendenciou boli snahy povýšiť náboženstvo na úroveň štátotvorného alebo národotvorného princípu, čo sa najvýraznejšie prejavilo počas existencie Slovenskej republiky v rokoch 1939 – 1945. Aj jednou zo základných požiadaviek v novembri 1989 bolo zabezpečenie náboženskej slobody a oddelenie štátu a cirkví. Počas nasledujúcich dvadsiatich rokov sa však pôvodné požiadavky artikulovali odlišnými spôsobmi a náboženstvo sa postupne stalo dôležitou súčasťou verejného a politického diskurzu na Slovensku. V monografii je analýza zmien vzťahov medzi náboženstvom a štátom a náboženstvom a občianskou spoločnosťou urobená na troch typoch údajov. Po prvé, analýza legislatívy s ohľadom na sféru cirkevného a náboženského života. Druhým predmetom analýzy je štátna a verejná symbolika, využívaná štátom pri legitimizácii svojho charakteru. Treťou oblasťou je analýza názorov a postojov verejnosti z rôznych druhov reprezentatívnych sociologických výskumov na vzťahy náboženstva a politiky či verejnej sféry. Analýza všetkých troch oblastí umožňuje sledovať rastúce inštitucionálne posilňovanie pozície najväčších cirkví na Slovensku s paralelne pretrvávajúcou indiferenciou a stabilitou pohľadu verejnosti na miesto náboženstva v ideovej a symbolickej identite štátu. Konfrontácia s rôznymi teoretickými koncepciami občianskeho náboženstva ukazuje na dynamiku premeny princípov štátu od občianskeho alebo verejného náboženstva smerom k súčasnej nábožensky ukotvenej identite spoločnosti.

Kniháreň Slova – Miroslav Tížik: Náboženstvo vo verejnom živote na Slovensku. Zápasy o ideový charakter štátu a spoločnosti

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ne júl 08, 2012 9:24 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6658 Bydlisko: Mám.
Konštanta, a čo hovoríš na Bezáka? Akože či je biblický kresťan (v tvojom vnímaní). Som zvedavý. No, aj na Sokola.

Slovensko protestuje proti Vatikánu

Dobré noviny napísal(a):
„Občania rozhorčene protestujú proti Vatikánu a žiadajú vysvetlenie,“ píše rakúsky denník Die Presse.

Ako uvádza, také niečo sa na katolíckom Slovensku ešte nestalo. Ešte aj za komunistických čias tam malo slovo miestneho farára väčšiu váhu ako diktát komunistov z Prahy, píše Die Presse.

Denník zároveň podotýka, že odvolanie nekonvencionálneho arcibiskupa, ktorý sa okrem iného nebál verejne poukázať na spoluprácu svojho predchodcu Jána Sokola a ďalších bývalých duchovných s ŠTB, prebehlo celkom v starom štýle – bez vysvetlenia.

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ut júl 17, 2012 6:12 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6658 Bydlisko: Mám.
Nadväzujem na predošlý príspevok, lebo je uverejnená v e-zine pozvánka na prezentáciu knihy Náboženstvo vo verejnom živote na Slovensku.

Miroslav Tížik: Náboženstvo vo verejnom živote na Slovensku

Zápasy o ideový charakter štátu a spoločnosti



_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
AntropologickaKonstanta
Zaslal: Ne júl 22, 2012 3:45 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 12 november 2009 Príspevky: 709
Lemmy napísal(a):
Konštanta, a čo hovoríš na Bezáka? Akože či je biblický kresťan (v tvojom vnímaní). Som zvedavý. No, aj na Sokola.

Ďakujem Lemmy o Tvoj záujem, pokúsim sa uspokojiť Tvoju zvedavosť. Na celý prípad by som reagoval asi takto:
Jeden antifašistický evanjelický farár (Wilhelm Busch) na obdobnú situáciu napísal(a):
"Ha", hovorí iný, „ja nemôžem veriť, lebo farári, farári…“ A potom sa to začne. Potom mi rozprávajú príbehy o farároch. Jeden mal aféry so ženami, druhý ušiel s pokladňou. Všade sa niečo udialo s farármi.Tak ako mám ešte veriť?“ A potom sa začervenám až po uši, lebo sa poznám. Hoci som neušiel s pokladňou, ale keby ma ľudia spoznali, ani mňa by nebrali vážne. Veď čo možno na to povedať?! Teraz však dávajte dobrý pozor! Nikde v Biblii nie je napísané: „Uver vo svojho farára a budeš spasený!“, ale v Biblii stojí: „Uver v Pána Ježiša Krista a budeš spasený!“ Farár môže byť – viem, sú aj iní – ale keď ako-tak obstojí na svojom mieste, tak môže byť ako smerovka k Ježišovi. Smerovka plní svoj účel, aj keď stojí trošku nakrivo, alebo keď dážď trochu poškodí písmená. Stačí len, aby som mohol prečítať, kam ukazuje. Ani ja by som nepočúval takého farára, ktorý nie je smerovkou k Ježišovi, ktorý bol ukrižovaný a vstal z mŕtvych ako Syn Boží. Ešte nikdy som sa však nerozčúlil nad smerovou tabuľkou, ktorá ma správne informovala o ceste a cieli, ale jednoducho podľa nej idem cestou k cieľu.
A tento cieľ sa volá „Ježiš prišiel, zdroj milosti“. Hádam sa nechcete pred Posledný súd postaviť s obhajobou: „Pane, neprijal som Tvoju milosť a odpustenie hriechov preto, lebo farár nestál za nič“? Tak sa chcete postaviť pred Boha? Pripadá mi to tak, ako ten chlapec, ktorý hovorí: „Dobre tak tomu môjmu otcovi, že mi odmrznú ruky! Prečo mi nekúpi rukavice?“ Nie priatelia, kto tvrdí: „Neviem veriť“, nemá pravdu.
Ježiš hovorí jednu veľkolepú vetu: „Keď niekto chce plniť Božiu vôľu, rozozná, či je to učenie z Boha.“ Otázkou je, či chcem začať poslúchať aj to najmenšie, čo spoznám ako Jeho vôľu a aj to robiť!

Ešte dodám že mne sa páči citát "Lepšie ako nadávať na tmu je zažať sviecu".
Biskup ECAV Fedor Ruppeldt v memorande Benešovi r.1947 v ktorom sa staval proti trestu smrti ohľadom procesu s Tisom napísal:
Citácia:
"...masy slov. kat. ľudu by v T. dostali martýra a populárneho svätca (či by ho Rím uznal alebo nie; ale vieme, že Rím po dlhom zdráhaní vie vyhovieť mienke svojho ľudu, ak mu je to politicky a nábožensky prospešné). Príklady na to z dejím sú (M.Stuartka, Jean d'Arc)"
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
AntropologickaKonstanta
Zaslal: Ne júl 22, 2012 3:58 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 12 november 2009 Príspevky: 709
Lemmy napísal(a):
Náboženstvo vo verejnom živote na Slovensku

Na Slovensku došlo počas posledných sto rokov k vystriedaniu viacerých politických režimov, z ktorých každý inak pristupoval k náboženstvu a cirkvi mali v rôznych týchto režimoch iné možnosti, ako byť súčasťou verejného a politického života na Slovensku. Dominantné boli dve tendencie. Od vzniku ČSR v roku 1918 to bola snaha oddeliť štát od náboženstva a vytvoriť sekulárny charakter štátu. Druhou tendenciou boli snahy povýšiť náboženstvo na úroveň štátotvorného alebo národotvorného princípu, čo sa najvýraznejšie prejavilo počas existencie Slovenskej republiky v rokoch 1939 – 1945. Aj jednou zo základných požiadaviek v novembri 1989 bolo zabezpečenie náboženskej slobody a oddelenie štátu a cirkví.


Nejako tam chýba obdobie po r. 1945 keď sa ateistický režim snažil dostať cirkvi do svojho područia a pod svoj vplyv nanútením zákona č.218/1949 Zb. o hospodárskom zabezpečení cirkví a náboženských spoločností štátom.
Ktorá z tých dvoch možností/tendencií sa podľa autora uplatňovala vtedy?
A. Snaha oddeliť štát od náboženstva a vytvoriť sekulárny charakter štátu
B. Druhá tendencia - snahy povýšiť náboženstvo na úroveň štátotvorného alebo národotvorného princípu

Prosím o objasnenie. Vopred vďaka.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ne júl 22, 2012 5:01 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6658 Bydlisko: Mám.
AntropologickaKonstanta napísal(a):
Prosím o objasnenie. Vopred vďaka.

Však si prečítaj knihu.

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ne júl 22, 2012 5:07 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6658 Bydlisko: Mám.
AntropologickaKonstanta napísal(a):
Lemmy napísal(a):
Konštanta, a čo hovoríš na Bezáka? Akože či je biblický kresťan (v tvojom vnímaní). Som zvedavý. No, aj na Sokola.

Ďakujem Lemmy o Tvoj záujem, pokúsim sa uspokojiť Tvoju zvedavosť. Na celý prípad by som reagoval asi takto:
Jeden antifašistický evanjelický farár (Wilhelm Busch) na obdobnú situáciu napísal(a):
"Ha", hovorí iný, „ja nemôžem veriť, lebo farári, farári…“!

Hmm, si úžasný. Ako vždy, pýtam sa na kauzu Bezáka, a ty od veci. Ach! Ale čo? Nesťažujem sa! Zvykol som si už na teba (na tvoju neschopnosť rozumne odpovedať; chápem, nemáš na to názor, alebo ho nechceš povedať, OK). Embarassed

Ma zabávaš, ako vieš vždy vytiahnuť nejakú biblošku. Laughing (A to vraj žijeme v 21. storočí.)

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ne júl 22, 2012 7:20 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6658 Bydlisko: Mám.
Keby si sa aspoň takto vyjadril ako Branislav Michalka v článku Kauza Bezák se stala úhelným kamenem pro slovenské liberály, zednáře, homosexuály, ekumenisty a toleranty.

Rád by som vedel, že napríklad ktorých slobodomurárov má na mysli. Myslím si, že len blúzni, a to je tak typické pre takých fundamentálnych tárajov.
Branislav Michalka napísal(a):
Média vytrubují do zhloupnutí a postavičky liberálně-zednářského orloje se zjevují jedna po druhé, aby oddrmolili své sentimentální fráze s dobře zaplaceným planoucím pohledem.

Jednoducho, sú ľudia, čo chcú čomusi veriť, podobne ako kresťania, čo veria v slobodomurárskych kardinálov vo Vatikáne.
Katolícki tradicionalisti napísal(a):
Treba si uvedomiť, že slobodomurárski kardinály vo Vatikáne, (ktorých tam nie je málo a majú silné vplyvy) sa budú snažiť tohto pápeža, (ktorý nechcem povedať, že zlého pápeža, ale ktorý narobil cirkvi aj mnoho zla) vyhlásiť za svätého. Určite sa budú snažiť aj falšovať dôkazy o zázrakoch.

Musím uznať, že slobodní murári sú dobrí v utajovaní svojej identity, keď veľa sa o nich blúzni, ale nič konkrétne, rovnako ako ufonisti o UFO, či všeobecne veriaci o bohoch.

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
AntropologickaKonstanta
Zaslal: Po júl 23, 2012 12:44 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 12 november 2009 Príspevky: 709
Lemmy napísal(a):
AntropologickaKonstanta napísal(a):
Prosím o objasnenie. Vopred vďaka.

Však si prečítaj knihu.

Ale recenzia nepíše nič že by v tej knihe malo byť aj obdobie po r.1945, tak aký zmysel by to malo z hľadiska mojej otázky ktorá súvisí práve s týmto obdobím?
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
AntropologickaKonstanta
Zaslal: Po júl 23, 2012 12:52 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 12 november 2009 Príspevky: 709
Lemmy napísal(a):
Musím uznať, že slobodní murári sú dobrí v utajovaní svojej identity, keď veľa sa o nich blúzni, ale nič konkrétne, rovnako ako ufonisti o UFO, či všeobecne veriaci o bohoch.

Aj nevšeobecne veriaci v náboženstvo nového veku?
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Po júl 23, 2012 10:51 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6658 Bydlisko: Mám.
AntropologickaKonstanta napísal(a):
Lemmy napísal(a):
AntropologickaKonstanta napísal(a):
Prosím o objasnenie. Vopred vďaka.

Však si prečítaj knihu.

Ale recenzia nepíše nič že by v tej knihe malo byť aj obdobie po r.1945, tak aký zmysel by to malo z hľadiska mojej otázky ktorá súvisí práve s týmto obdobím?

Ty si tak otrasne pribrzdený, až to bolí. Ouch

Ja ti normálne odporúčam prečítať si knihu, keďže sa pýtaš, a ty čosi melieš o recenzii. Si prečítaj knihu, a potom mudruj!

Miroslav Tížik

Náboženstvo vo verejnom živote na Slovensku

Zápasy o ideový charakter štátu a spoločnosti

Z obsahu knihy napísal(a):
1. Náboženstvo pri formovaní podoby štátu – historické skúsenosti z rokov 1918 – 1989

Náboženstvo v systéme I. ČSR .............................................. 36
Farská republika ..................................................................... 60
Demokracia medzi krížom a hviezdou (1945 – 1948) ........... 67
Ľudová demokracia ako sekulárne náboženstvo .................... 76
Podriadenie cirkvi štátu .......................................................... 95
Stranícka republika (1960 – 1989) ......................................... 114
Od ľudovej demokracie k národným tradíciám ....................... 134

2. Premeny významu náboženstva od roku 1989

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Po júl 23, 2012 11:04 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6658 Bydlisko: Mám.
AntropologickaKonstanta napísal(a):
Lemmy napísal(a):
Musím uznať, že slobodní murári sú dobrí v utajovaní svojej identity, keď veľa sa o nich blúzni, ale nič konkrétne, rovnako ako ufonisti o UFO, či všeobecne veriaci o bohoch.

Aj nevšeobecne veriaci v náboženstvo nového veku?

Čo má znamenať „aj nevšeobecne veriaci“?

Vieš, to je len tvoja bludná fikcia, že existuje nejaké náboženstvo nového veku. Už som ti to viackrát vysvetľoval, kde sa mýliš, žiaľ, dodnes nie si schopný to pochopiť.

Ver tomu, že keď záhradkár kope na záhrade, seje, sadí, že to nie je náboženstvo. On, taký záhradkár môže po dobre vykonanej práci odpočívať rôzne, môže ísť trebárs i do kostola, do krčmy, alebo čítať nejakú dobrú knihu, vzdelávať sa, môže robiť čokoľvek, ale on aj keby bol veriaci, jeho záhradkárstvo nie je náboženstvom. Iba ak v tvojej fantázii.

Tak je to i s evolúciou, ktorú nie si schopný pochopiť.

Aj vedec môže mať nejaký vzťah k náboženstvu, ale veda nie je náboženstvo, veda nie je mytológia, aj keď sa môže stať, že niekedy nejaký vedec spraví taký omyl, podvod, či iný nekalý skutok, že to naštrbí dôveru vo vedu, ale to neznamená, že si môže kdejaký táraj len tak zamieňať vedu s náboženstvom. Iba vo svojej bludnej fikcii, tam môže!

Aj ty máš takú bludnú fikciu, ako ufonisti s UFO objektmi.

Stojíš v diskusii za milú kedveš. Keby si aspoň čosi mlel o tom, čo som nahryzol.
Lemmy napísal(a):
Musím uznať, že slobodní murári sú dobrí v utajovaní svojej identity, keď veľa sa o nich blúzni, ale nič konkrétne…

Vieš, zaboduješ u mňa. (Získaš dobrý bod.) Wink

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Po júl 23, 2012 6:06 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6658 Bydlisko: Mám.
Cirkvám pôjde 37 miliónov, odluka sa nečrtá
Soňa Pacherová napísal(a):
Na financovanie cirkví dá štát v tomto roku vyše 37 miliónov eur. Z toho približne 21 miliónov dostanú rímski katolíci. Pre štát, ktorý musí na každom kroku šetriť, je to obrovská záťaž, ale napriek tomu sa doteraz žiadna vládna garnitúra neodhodlala ani len začať otvorenú a širokú diskusiu o odluke cirkví od štátu.

Čítajte viac: Pravda

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
AntropologickaKonstanta
Zaslal: Po júl 23, 2012 9:14 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 12 november 2009 Príspevky: 709
Lemmy napísal(a):

Čo má znamenať „aj nevšeobecne veriaci“?


Možno to znamená aj to čo ten Tvoj obľúbený autor, ktorý na milú kedveš určite nepíše, nazýva na s. 76: "Ľudová demokracia ako sekulárne náboženstvo .................... 76 "

Lemmy napísal(a):
Vieš, to je len tvoja bludná fikcia, že existuje nejaké náboženstvo nového veku. Už som ti to viackrát vysvetľoval, kde sa mýliš, žiaľ, dodnes nie si schopný to pochopiť.

Dobre, možno "sekulárne náboženstvo" by bol príhodnejší názov?

Lemmy napísal(a):
Ver tomu, že keď záhradkár kope na záhrade, seje, sadí, že to nie je náboženstvo. On, taký záhradkár môže po dobre vykonanej práci odpočívať rôzne, môže ísť trebárs i do kostola, do krčmy, alebo čítať nejakú dobrú knihu, vzdelávať sa, môže robiť čokoľvek, ale on aj keby bol veriaci, jeho záhradkárstvo nie je náboženstvom. Iba ak v tvojej fantázii.

Tak je to i s evolúciou, ktorú nie si schopný pochopiť.

Aj vedec môže mať nejaký vzťah k náboženstvu, ale veda nie je náboženstvo, veda nie je mytológia, aj keď sa môže stať, že niekedy nejaký vedec spraví taký omyl, podvod, či iný nekalý skutok, že to naštrbí dôveru vo vedu, ale to neznamená, že si môže kdejaký táraj len tak zamieňať vedu s náboženstvom. Iba vo svojej bludnej fikcii, tam môže!

Aj ty máš takú bludnú fikciu, ako ufonisti s UFO objektmi.

Ak Ťa dobre chápem, tak aj autor vyššie uvedenej knihy má svoju bludnú fikciu v podobe "sekulárneho náboženstva", hádam to len nie je "kdejaký táraj"?
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Po júl 23, 2012 9:37 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6658 Bydlisko: Mám.
AntropologickaKonstanta napísal(a):
Ak Ťa dobre chápem, tak aj autor vyššie uvedenej knihy má svoju bludnú fikciu v podobe "sekulárneho náboženstva", hádam to len nie je "kdejaký táraj"?

Možno áno, ale to by si musel najprv nejako preukázať. Spoj (porovnaj) vlastné názory o sekulárnom náboženstve s tými, o ktorých hovorí spomínaný autor. A ja buď ti uznám, že fajn, takže už vďaka tebe som spoznal nejaké sekulárne náboženstvo, lenže podľa toho, čo si dosiaľ prezentoval, si akoby o humanizme chcel hovoriť ako o náboženstve. Preto som tak dosiaľ písal. Ja nazývam bludnou fikciou tvoju snahu napríklad evolúciu označiť za náboženstvo. Ak preukážeš, že aj tento autor to tak myslel ako ty, že ste sa zhodli, tak fajn. Wink

_________________
Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu

Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:  

Časy uvádzané v GMT + 2 hodiny
Strana 6 z 18
Choď na stránku Predchádzajúca  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18  Ďalšia
Pridať novú tému

Prejdi na:  

Nemôžete pridávať nové témy do tohto fóra.
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete hlasovať v tomto fóre.