Obsah fóra Diskusne forum humanistov
Autor Správa

<  Polemika o viere a ideológii  ~  Společnost, ať socialistická či kapitalistická

Lemmy
Zaslal: St apríl 06, 2011 11:54 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6033 Bydlisko: Mám.
Vladimír Hejnic napísal(a):
Nejsem filozof a neumím se sofistikovaně vyjadřovat. Při porovnávání různých teoretických směrů v oblasti společenských věd upadám do zoufalství, protože neudržím směr a myšlenku. V každém názoru nacházím klady i zápory a ta změť pravd a vyvrácených pravd mě dostává do úzkých. Proto jsem schopen vycházet jen z útržků, které jsem kdysi nastudoval a z životních zkušeností jednotlivců (tzv. nalevo i napravo), což však je jistě zavádějící, protože i životní osudy těchto lidí silně kolísaly napravo i nalevo tak, jak se v konkrétní době ocitli v konkrétním postavení. Pochopitelně trochu neskromně posuzuji společenské otázky ze svých vlastních životních zkušeností.

Jak do toho zapadá diskuse o dnešním kapitalismu?

Sebedokonalejší socialismus stejně jako sebedokonalejší kapitalismus jsou pouhou formou, chce-li někdo, šablonou obhájení příslušnou mocenskou strukturou prosazovaných vlastnických vztahů. Voliči je obecně dána možnost vybrat si, která z „variant“ mu vyhovuje a co nabídne svým potomkům. Ve zvrácené společnosti a ta trvá již hodně dlouho, je tato demokratická možnost voliči vnucována nikoliv programem a politickou soutěží, ale ekonomickým tlakem a sociálním vydíráním. Vrcholem je zatím současná vládní politika.

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Št máj 24, 2012 9:39 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6033 Bydlisko: Mám.
David Rothkopf: Anglosaský kapitalizmus je výbehovým modelom

Frankfurt nad Mohanom 24. mája (TASR) – Angloamerická predstava o slobodnom trhu je prekonaná. V budúcnosti získa štát v ekonomike znovu významnejšiu úlohu; dominantným sa zrejme stane ázijský hybrid. Napísal to v seriáli Kríza kapitalizmu nemeckého denníka Financial Times Deutschland David Rothkopf, člen Carnegskej tvorivej skupiny (think-tank) a námestník ministra obchodu vo vláde amerického prezidenta Billa Clintona (1993 – 2001).

Už sa veľa popísalo o tom, že udalosti nedávnej minulosti prinútili špičku svetových ekonómov, aby sa vo švajčiarskom Davose začali sporiť na tému Nerovnováha a budúcnosť kapitalizmu. Jej verejné pertraktovanie možno považovať za určitý druh cynizmu. Zapadá do iných tradícií Davosu, kde na večerných noblesných hostinách diskutujú mocní o hlade vo svete alebo sa pre vybrané pozvané osoby konajú panelové diskusie o núdzi vylúčených sociálnych skupín. Predsa však diskusia o budúcnosti kapitalizmu obsahuje mimoriadnu dávku irónie a prekypuje skepsou vrcholových stretnutí.

Iróniou je, že budúcnosť voľných trhov nezávisí od alfakapitalistov v Davose. Nebude taká, ako sa tam vykreslila na posledných stretnutiach Svetového ekonomického fóra (WEF). Výsledok môže mnohých prekvapiť a môže sa „odlišovať od toho, čo sme si ešte pred pár rokmi predstavovali ako pravdepodobné“, uviedol autor.

Po studenej vojne si mnohí mysleli, že sme zrejme našli odpoveď na veľké otázky vzťahu medzi verejnou a súkromnou mocou. Názor marxistov, že všetko treba prenechať štátu, skrachoval. Názor stúpencov Miltona Friedmana, že všetko treba prenechať trhu, zvíťazil na celej čiare. Napriek tomu víťazné fanfáry boli predčasné. A to nielen preto, že sme sa nedostali na koniec dejín, ale preto, že sme sa dostali do novej fázy stáročného sporu medzi verejným a súkromným sektorom o moc, ale aj preto, lebo sa začala éra konkurujúcich si systémov kapitalizmu.

Popri hospodárskom darvinizme angloamerického modelu a kapitalizme „čínskeho vydania“ jestvuje aj eurokapitalizmus, „demokratický rozvojový kapitalizmus“ Indie a Brazílie, charakterizovaný silnými sociálnymi cieľmi, spojený s rastovými ambíciami. K životu sa hlási aj podnikateľský kapitalizmus malých štátov ako Singapur, krajiny Perzského zálivu a Izrael.

S istotou možno predpovedať, že angloamerická predstava o kapitalizme stratí vplyv. Okrem toho sa zrejme všeobecne dospeje k dohode, že štát by mal zohrávať na trhu väčšiu úlohu.

Nech sa najzarytejší stúpenci voľného trhu akokoľvek usilujú, nemôžu ignorovať, že na celom svete pribúda ľudí, ktorí oceňujú komparatívne prednosti alternatívnych modelov. Sociálna sieť škandinávskych krajín poskytuje viac nástrojov na zvládanie negatívnych dôsledkov globalizácie než zlátanina americkej politiky pracovného trhu. Vlády, napríklad Spojených arabských emirátov, podporujú hospodársky rast, pri ktorom preberajú funkcie súkromných investičných spoločností. Singapurské pravidelné prehodnocovanie stratégie prináša a zvýrazňuje určité komparatívne výhody voči tradičnému kapitalizmu.

Dejiny nás učia, že za presunom hospodárskej moci nasleduje duchovný vplyv. Je dôležité uznať, že prakticky všetky ázijské modely kapitalizmu predpokladajú silnejšiu úlohu štátu. A ich vzostup nastane vtedy, keď vplyv USA klesne v dôsledku zneužívania (moci), miznúcich šancí a upadajúcej strednej triedy po ére pomýlených úverov. Medzi jestvujúcimi alternatívami sa stal americký model výnimkou.

Zdá sa a podľa našich najnovších skúseností v USA je šťastím, že kapitalizmus XXI. storočia sa čoraz menej podobá kapitalizmu hospodárskeho darvinizmu, ktorý oslavujú na Wall Street. Namiesto toho je čoraz viditeľnejšie, že nadobúda prvky ázijského dominujúceho hybridného modelu. V ňom trhy a podniky dostávajú slobodu a privilégiá, ktoré im prináležia na základe toho, ako výdatne a merateľne prispievajú ku skvalitňovaniu života spoločnosti ako celku, nielen pár jednotlivcov.

Kríza eurozóny zvýrazňuje, aké je to dôležité, aby aktivistické vlády napodobňovali disciplinovanejšie modely severu Európy. Predsa však, kto naznačuje tak ako uchádzač o Biely dom Mitt Romney, že politické zlyhanie južnej Európy ukazuje, že akákoľvek sociálne orientovaná trhová politika je odsúdená na neúspech, ten neberie na vedomie prevládajúce posolstvo svetového trhu.

Spojené štáty neriešia otázku rovnováhy medzi verejnou a súkromnou mocou správne. Zvyšok sveta je už pripravený definovať kapitalizmus výrazne po novom.

Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.

Pozri aj: David Rothkopf – der Hybrid-Kapitalismus kommt

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ne december 09, 2012 2:00 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6033 Bydlisko: Mám.
Čo myslíte, že o európskej demokracii vypovedá používanie technokratického riadenia v Európe?

Noam Chomsky napísal(a):
Sú v tom dva problémy. V prvom rade by sa to nemalo stávať, prinajmenšom ak niekto verí v demokraciu. Po druhé, politiky, ktoré nasledujú len vedú Európu do hlbších a hlbších problémov. Myšlienka zavádzania úsporných opatrení počas recesie nemá vôbec žiaden zmysel. Sú tu problémy, predovšetkým v juhoeurópskych krajinách, no v Grécku tieto problémy nie sú zmierňované tým, že je krajina nútená znižovať svoj rast, pretože dlh sa vo vzťahu k HDP jednoducho zvyšuje, a to je to, čo robili tieto politiky. V prípade Španielska, ktoré je odlišným prípadom, si krajina viedla v podstate celkom dobre až do pádu: mala rozpočtový prebytok. Boli tu problémy, no boli to problémy spôsobené bankami, nie vládou, vrátane nemeckých bánk, ktoré požičiavali v štýle ich amerických náprotivkov (trh rizikových úverov). Takže finančný systém padol a potom boli na Španielsko uvalené úsporné opatrenia, čo je tou najhoršou politikou. Zvyšuje to nezamestnanosť, znižuje rast; zachraňuje banky a investorov, no to by nemalo byť hlavným záujmom.

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ut október 28, 2014 11:39 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6033 Bydlisko: Mám.
Pavol Martinický napísal(a):
Princípy podnikania

Firemnú morálku vidno zo slov J. Haščáka: „Je mi jedno, či niekto pracoval pre CIA alebo KGB, či bol členom ústredného výboru alebo disident. Pokiaľ je človek šikovný a uznávaný vo svojej brandži, nič iné ma nezaujíma.“ Nevidím žiaden rozdiel, medzi týmto, a kritériami šéfa mafie, ktorý robí nábor nových „zamestnancov“pre svoj biznis. Ak je toto „typický kapitalizmus“, tak jedine ultraliberálny, aký kritizuje napríklad pápež František. Je to opak „kapitalizmu“ aký v sociálnej encyklike pozitívne hodnotil Ján Pavol II., opak demokratického kapitalizmu, o akom písal Michael Novak. Stručne povedané, je to typický komunistický kapitalizmus. Zolo Mikeš v závere článku „Chyba nie je v Pente, chyba je v kapitalizme“ radí zobrať to najlepšie z kapitalizmu a socializmu a nahradiť tým „nedemokratický paškvil čo tu vládne“. Ten spája negatívne stránky kapitalizmu a komunizmu, čo je zákonitý dôsledok toho, že sa s požehnaním liberálnych ekonómov a slovenských nacionalistov buduje pod vedením bývalých komunistov.

Kresťanská bieda. Keď je zlý kapitalizmus, tak ho označia za komunistický.

Zlé jazyky hovoria, že po roku 1948, až do roku 1989 sme tu mali kapitalistický socializmus. Teda, nepresne, kapitalistický komunizmus. Všetko sú to táraniny. Rovnako ako tára nezmysly Martinický.

Kresťania majú jednú veľkú slabosť. Keď je niečo zlé, tak to hodia na druhých. Napríklad Hitler bol kresťan, ale nakoľko bol aj z pohľadu niektorých kresťanov zlý človek, tak sa snažia z neho spraviť ateistu, dokonca jeden chudák zašiel až tak ďaleko, že sa ho snaží označiť za humanistu. Ouch

Podobne kresťanku, katolíčku, Moniku Flašíkovú-Beňovú by najradšej označili za ateistku, len preto, lebo sa nebojí kritizovať vlastnú cirkev (jej klérus). Ide o súboj medzi liberálnymi a konzervatívnymi katolíkmi.

Pri zlých moslimoch som sa zasa stretol s tým, že to nie sú moslimovia. (Ako inak. Veď moslim nemôže byť podľa ich zvrátenej logiky zlý.)

Takže zlých kresťanov, zločincov, označíme za ateistov. Rolling Eyes
Zlých kapitalistov označíme za komunistov. Lebo podľa ich zvrátenej logiky je komunizmus zlý.

Toto je tá bieda tých, ktorí takto nelogicky uvažujú. Keď je niečo zlé, tak to označia pojmom, ktorý je opozitom k ich ideologickej predstave. Ku kapitalizmu je pre nich opozitom komunizmus. Ku kresťanstvu je pre nich opozitom ateizmus.

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Ut október 28, 2014 11:47 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6033 Bydlisko: Mám.
Sú aj kresťanskí ateisti, hlásia sa ku kresťanskému ateizmu. Dúfam, že sa raz nestretnem s fašistickými humanistami. Embarassed

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: St jún 22, 2016 9:41 pm Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6033 Bydlisko: Mám.
Marián Kuffa napísal(a):
Iný sa tiež takto vrátil a raz si ho odchytila kamera. Na kameru im povedal: „Mamu som mal u komunistov, sestru u komunistov a ja som skončil ako bezdomovec a alkoholik.“ Štyrikrát od nás ušiel a vždy sme ho vzali naspäť. A on znova do kamery hovoril: „Buď je ten farár sprostý, alebo tam hore niečo musí byť.“ Dal sa pokrstiť, prijal Krista. Dnes už nežije.

Možno by žil, keby kresťania nevymenili socializmus za kapitalizmus. Kapitalisti vytvorili z pracujúcich ľudí bezdomovcov. A je to morálna bieda kresťanstva, že budujú svoju ideológiu aj na žobrákoch, chudobe a bezdomovcoch. Tri piliere, ktoré udržujú kňazov vo funkciách, pri tomto remesle. Ďalším významným činiteľom je kolaborácia so štátnymi úradníkmi, aby nedošlo k politickej dohode ohľadom odluky cirkví od štátu.

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Lemmy
Zaslal: Št júl 07, 2016 7:17 am Odpovedať s citátom
Súčasť inventára Súčasť inventára
Založený: 17 január 2007 Príspevky: 6033 Bydlisko: Mám.
Zlodej si natrhal kukuricu v hodnote 8 eur, pôjde do väzenia

Odvolací súd potvrdil nepodmienečný trest za krádež kukurice.

Neviem posúdiť, nebol som na súde, nečítal som spis, ale ak kradol kvôli hladu, tak neviem, načo máme politikov a oligarchov (kapitalistov), ktorí kradnú milióny, a nejdú do väzenia.

Jednoduchšie je dostať do väzenia chudobného ako boháča. Zrejme podľa kresťanského: Ľahšie prejde ťava uchom ihly, ako vojde boháč do Božieho kráľovstva.

_________________
Išiel som hlavou proti múru, a narazil som do steny. Banghead
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu

Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:  

Časy uvádzané v GMT + 2 hodiny
Strana 1 z 1
Pridať novú tému

Prejdi na:  

Nemôžete pridávať nové témy do tohto fóra.
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre.
Nemôžete hlasovať v tomto fóre.